
1/2

kuryr 15. října 2024

Ruský soud vydal zatykač na novináře CNN
infokuryr.cz/n/2024/10/15/rusky-soud-vydal-zatykac-na-novinare-cnn

Nick Paton Walsh byl obviněn z nelegálního přechodu do Ruska
s ukrajinskou armádou

Okresní soud v ruské Kurské oblasti vydal v pátek zatykač na
reportéra CNN Nicka Patona Walshe.

Britský novinář, který je hlavním mezinárodním bezpečnostním
zpravodajem americké sítě, je obviněn z nelegálního překročení
ruských hranic v srpnu, když cestoval do částí Kurské oblasti
okupované ukrajinskou armádou.

Soud nařídil novinářovo zatčení na ruském území nebo po vydání.
Podle ruských zákonů může Paton Walsh na základě obvinění
dostat až pět let za mřížemi.

Reportér byl mezi několika posádkami západních médií, které
cestovaly do okupovaných částí ruské pohraniční oblasti po vpádu
Kyjeva do pohraniční oblasti. Ukrajinské síly vpadly do regionu
začátkem srpna.

Zatímco v prvních dnech operace dosáhli určitého pokroku, ruské
síly je rychle zastavily. Moskevské jednotky je od té doby postupně
vytlačují z regionu.

V srpnu ruské úřady zahájily soudní řízení proti západním a
ukrajinským reportérům, kteří cestovali do okupovaných ruských
oblastí. V polovině září ruské ministerstvo vnitra uvedlo, že vydalo
zatykač na čtyři novináře z amerických, německých a italských médií
a na tři ukrajinské státní příslušníky.

Nick Paton Walsh byl součástí týmu, který dorazil do Sudzha –
města s 5 000 obyvateli před konfliktem, které v prvních dnech
invaze na začátku srpna obsadila ukrajinská armáda.

https://www.infokuryr.cz/n/2024/10/15/rusky-soud-vydal-zatykac-na-novinare-cnn/


2/2

Podle CNN tak učinil na pozvání ukrajinské vlády. Novinář cestoval v
obrněném konvoji s ukrajinskými vojáky, natáčel poškozené budovy
v centru komunity a hovořil s ruskými civilisty, z nichž někteří se
uchýlili do krytu.

Americká televizní stanice reagovala na zprávy o tom, že její
korespondent čelí obvinění v Rusku, tvrzením, že „poskytla věcné,
nestranné zpravodajství pokrývající ukrajinský i ruský pohled na
válku“. Uvedlo také, že Walshe „doprovázela ukrajinská armáda, aby
si prohlédl území, které nedávno obsadila“, a tvrdilo, že jeho činy
byly v souladu s mezinárodním právem.

Moskva obvinila západní reportéry, kteří překročili hranici, z
poskytování „propagandy“ jménem Ukrajiny. Mluvčí ruského
ministerstva zahraničí Maria Zacharovová uvedla, že zahraniční
novináři ve spojení s ukrajinskými jednotkami „manipulovali veřejné
mínění“ a mlčeli o „zločinech Kyjeva proti civilistům“.

Podle ruských představitelů bylo během ukrajinské invaze do Kurské
oblasti do konce srpna zabito nejméně 31 civilistů a 143 zraněno.

Podle ministerstva vnitra v Moskvě byly zatykače na základě
podobných obvinění vydány také na Nicka Connollyho (Deutsche
Welle, DW) a také na Stefanii Battistini a Simone Traini
(Radiotelevisione Italiana, RAI). Italská státní televize v návaznosti
na vývoj odvolala své novináře.







