
1/6

Max Weiss 20. srpna 2024

„Zařadili mě mezi antivaxery s velkým A.“ ČT se
musela omluvit za reportáž z doby covidu

echo24.cz/a/HmgiZ/domaci-zpravy-ceska-televize-musela-omluvit-reportaz-doby-covidu-kratka-nielsen

REPORTÁŽ O DEZINFORMACÍCH

Česká televize se musela omluvit imunoložce Zuzaně Krátké, za to, že ji
v reportáži spojila s dezinformacemi o covidu- 19 a nedala ji prostor k

vyjádření.
Foto: Jan Zatorsky
2

Domov

Max Weiss

20. srpna 2024
Česká televize se v neděli večer omluvila imunoložce Zuzaně
Krátké, kterou v roce 2021 v reportáži „Covidoví dezinformátoři“ dala
do spojitosti s „dezinformátory, antivaxery a šiřiteli nebezpečných
výmyslů.“ O omluvě v odvolacím řízení rozhodl na začátku měsíce
Městský soud v Praze. Případu jsme se věnovali i v komentáři zde.

Pořad České televize Newsroom se 5. prosince 2021 věnoval
i tématu dezinformací o covidu. Kromě trestně stíhaného Pavla
Zítka, který čelí obvinění z šíření poplašné zprávy, se v reportáži jako
příklad šíření dezinformací objevil i spolek Zdravé fórum.

„A ještě jeden příklad – Zdravé fórum. Mezi své příznivce šíří třeba
nebezpečný výmysl, že třetí dávka očkování je zbytečná. A taky
tento email, kterým nabádá k nahlašování těch, které jejich
lži vyvrací,“ uvedla Česká televize v reportáži. Jako obrazový
podklad použila záběr ze sociálních sítí Zdravého fóra s fotografií
Zuzany Krátké.

Rozhovor s imunoložkou Krátkou: „Žádné testy bezpečnosti
nové vakcíny nebyly, a to je právě šílené“

https://echo24.cz/a/HmgiZ/domaci-zpravy-ceska-televize-musela-omluvit-reportaz-doby-covidu-kratka-nielsen
https://echo24.cz/g/HmgiZ/domaci-zpravy-ceska-televize-musela-omluvit-reportaz-doby-covidu-kratka-nielsen
https://echo24.cz/author/max-weiss
https://xn--dal%20porka%20pro%20eskou%20televizi-j1c93b43by9ft6a/
https://echo24.cz/a/SvKFC/tydenik-rozhovor-imunolozka-kratka-potize-covidove-vakciny-vedlejsi-ucinky


2/6

Proti této části reportáže se spolek ohradil nejdříve u Rady České
televize a následně u soudu. Jedna žaloba se týkala konkrétně
spolku Zdravé fórum a jeho popisu v reportáži. Druhá žaloba se pak
týkala Zuzany Krátké a jejího právníka Tomáše Nielsena. Oba jsou
členy spolku. Městský soud v Praze jako odvolací instance pak
rozhodl o tom, že se Česká televize musí doktorce Krátké omluvit.
Tomáše Nielsena odkázal na druhou žalobu týkající se přímo spolku,
protože v reportáži nebyl přímo uveden.

„V daném případě bylo podstatné, že obsah sdělení žalované
(České televize) a celkové vyznění její reportáže ve vztahu
k žalobkyni (Zuzana Krátká) nebylo pravdivé a nemělo objektivní
oporu ve skutečnosti. Ačkoli žalobkyně vstoupila se svými názory
do veřejného prostoru, nebylo prokázáno, že by se jednalo
o dezinformace nebo výmysly. Naopak šlo o názory otevřené,
hodnotící jednotlivá fakta a ponechávající prostor pro zodpovězení
některých otázek v budoucnu. Naproti tomu reportáž měla vyznění
odsuzující, odstrašující od určitých informačních zdrojů, mezi něž
byla žalobkyně neprávem zařazena. Žalovaná ani nedala žalobkyni
prostor k vyjádření. Toto pochybení nelze bagatelizovat jen proto, že
v reportáži zazněly i kritické názory, jak to učinil soud I. stupně,“
cituje z rozsudku právník Tomáš Nielsen.

Odvolací soud v minulosti už případ jednou k prvoinstančnímu soudu
vrátil k novému projednání. Nyní už odvolací soud rozsudek změnil.

Komentář: Další porážka pro Českou televizi

Česká televize poté na konci vysílání pořadu Newsroom 18. srpna
2024 zveřejnila omluvu. „Česká televize se omlouvá RNDr. Zuzaně
Krátké, Ph.D., za to, že neoprávněně zveřejnila v pořadu Newsroom
ČT24 ze dne 5.12 2021 její fotografii a jméno ve spojení s příklady
tzv. antivaxerských a dezinformačních komunit a ve spojením
s šířením nebezpečných výmyslů a neposkytla jí jakýkoliv prostor

https://echo24.cz/a/H6tuG/komentar-simunkova-dalsi-porazka-pro-ceskou-televizi-zuzana-kratka-omluva


3/6

k vyjádření. Tím se Česká televize zcela neoprávněně hrubě dotkla
dobrého jména, profesní i osobní cti RNDr. Zuzany Krátké, Ph.D.,“
omluvila se Česká televize Zuzaně Krátké.

Deník Echo24 se s žádostí o komentář a dotazem, zda plánuje
podat případné dovolání k Nejvyššímu soudu, obrátil i na Českou
televizi. „Omluva byla odvysílána v pořadu (a zároveň je
i na iVysílání) s ohledem na výsledek soudního sporu, který ČT
s RNDr. Krátkou vedla. Další vyjádření nebo stanoviska vydávat
nebudeme,“ uvedla pro Echo24 mluvčí televize Vendula Krejčová.

Tomáši Nielsenovi se také nelíbí, že se omluva objevila
na obrazovkách České televize až poté, co se moderátorka pořadu
s diváky již rozloučila. Kritizoval také, že tím, že byla pouze
písemnou formou si jí někteří diváci, například s poruchou zraku,
nemuseli všimnout. „Zvažujeme další kroky. Protože to, co ČT
předvedla, je opravdu ostuda. Z etického hlediska nesporně.
Z právního s otazníkem,“ uvedl k tomu Tomáš Nielsen.

Způsob omluvy se nelíbí ani imunoložce Krátké. „Forma omluvy, tak
jak ji redakce prezentovala 18.8. v poslední minutě pořadu, je
skandální. Nikdo z redakce neměl odvahu ji přečíst, a tak text
vyvěsili až poté, co redaktorka řekla divákům dobrou noc. A tím jim
oznámila konec vysílání. Zajímalo by mne, co na to řekne ředitel ČT
a zda bude s redakcí vůbec celý tento průšvih řešit. Máme v plánu
se ho na to zeptat,“ uvedla Krátká.

Zuzana Krátká komentovala pro Echo24 i samotný soud. „Jednak
se ukázalo, že je málo účinná (vakcína poz. red), proto
se přistupovalo ke třetí dávce, jednak jsme viděli, že po ní lidé mají
různé nežádoucí účinky, zejména kardiovaskulární a neurologické.
Takže já už tehdy žila ve stresu, že kvůli neočkovaní přijdu o svou
práci. A pak jsme zdůrazňovali, že zcela zbytečné je očkování dětí
a mladých osob a hazardem je očkování těhotných. Ještě dnes tyto
věty vyvolají vášnivé diskuse u mých kolegů, tehdy jsem jimi prostě
někoho rozhněvala natolik, že zavelel k této dehonestační reportáži,“



4/6

uvedla Krátká. „Zařadili mne mezi antivaxery s velkým A. Ale forma
sdělení už přesáhla akceptovatelnou míru dehonestace,“ dodala
ke kauze imunoložka.

Opičárna

Daniel Kaiser


KOMENTÁŘ

Soud také přiřkl doktorce Krátké
kompenzaci ve výši 20 000 korun.
Žalující požadovali kompenzaci 50 000
korun.

Není to poprvé co Česká televize čelila
za reportáž kritice. Spolek podal v roce 2021 na reportáž stížnost
Radě České televize.

Redakce ČT se před Radou bránila odkazem na ministerstvo
školství, jež na svém webu polemizovalo s některými články
Zdravého fóra. Odkazovala se také na některé neziskové organizace
zabývajícími se dezinformacemi.

Rada v odpovědi ústy Pavla Matochy uvedla, že tím, že nebyl dán
prostor lidem, které v reportáži označili redaktoři za dezinformátory,
došlo k porušení kodexu ČT.

Zemědělci se začínají bát o úrodu brambor nebo kukuřice. Škody se
spočtou, teprve až odezní horka

Jan Hrdlička
, 19. srpna 2024

CENY POTRAVIN

„Rada konstatuje, že pokud označí ČT
v rámci plnění úkolu veřejné služby
někoho jako dezinformátora je nutné věc
doložit, zvláště v dnešní době, kdy
se hledá křehká hranice mezi lží

https://echo24.cz/a/H7Ae4/komentar-kaiser-opicarna-opici-nestovice-who-diktatura-ghebreyesus-mpox%0D%0A
https://echo24.cz/author/daniel-kaiser
https://echo24.cz/a/H7Ae4/komentar-kaiser-opicarna-opici-nestovice-who-diktatura-ghebreyesus-mpox%0D%0A
https://echo24.cz/a/HMYLL/zpravy-zemedelci-bat-uroda-brambory-kukurice-skody-spoctou-odezni-vedra%0D%0A
https://echo24.cz/author/jan-hrdlicka
https://echo24.cz/a/HMYLL/zpravy-zemedelci-bat-uroda-brambory-kukurice-skody-spoctou-odezni-vedra%0D%0A


5/6

a názorem, s kterým nesouhlasím. Navíc diváci neočekávají, že
veřejnoprávní televize se bude spoléhat na neziskové organizace,
které takové předpisy jako je např. Kodex ČT nemají. Tím, že
doloženo nebylo nic, a hlavně (!) nebyl dán prostor poškozeným
osobám zveřejněným v reportáži, byl porušen Kodex ČT, konkrétně
článek 5.3, kde se klade důraz na „dání prostoru aktérům událostí
k vyjádření“ uvedl tehdy v odpovědi tehdejší předseda Rady Pavel
Matocha.

Česká televize už žalovaný díl Newsroomu upravila a ve svém
videoarchivu část reportáže, ve které je zmiňována doktorka Krátká,
vystřihla. Právník Tomáš Nielsen potvrdil, že o vystřižení požádali
v žalobě. „Musíte o to požádat v rámci žaloby. My jsme chtěli
vystřihnout dvě části, jednu z nich už Česká televize vystřihla, a ta
se týká přímo doktorky Krátké, tu druhou týkající se Zdravého fóra
nevystřihla,“ uvedl Tomáš Nielsen. Zdravé fórum, jak již je zmíněno
výše, odkázal soudce na druhou žalobu.

Česká televize
dezinformace
covid
soud

Související články

„Zařadili mě mezi antivaxery s velkým A.“ ČT se musela omluvit
za reportáž z doby covidu

https://eshop.echomedia.cz/p/URLK3/vypravy-temer-epochalni?banner_click=Clanek
https://echo24.cz/tag/ijMUF
https://echo24.cz/tag/whyX7
https://echo24.cz/tag/SiFLF
https://echo24.cz/tag/iBVbp
https://echo24.cz/a/HmgiZ/domaci-zpravy-ceska-televize-musela-omluvit-reportaz-doby-covidu-kratka-nielsen%0D%0A


6/6

Milion chvilek zval na protesty před ČT proti ukončení pořadu
168 hodin. Přišlo ale jen pár desítek lidí
Lascivní komunikaci jsme neřešili, řekl Souček ke zrušení
pořadu 168 hodin. Rada od něj chce analýzu






https://echo24.cz/a/HF7Hd/zpravy-domov-protesty-kvuli-zruseni-168-hodin%0D%0A
https://echo24.cz/a/HzFJH/zpravy-domaci-rada-ct-zruseni-poradu-168-hodin-fridrichova-soucek-lascivni-komunikace%0D%0A

