
1/16

Česká televize vydělává na nelegální reklamě více než
půl miliardy ročně

kverulant.org/cases/zakazana-reklama-na-ct/

Kverulant.org je přesvědčen, že služba veřejnoprávní televize je důležitým pilířem
občanské společnosti a demokracie, a tím víc ho mrzí, že Česká televize již od
roku 2011 soustavně porušuje zákon, který reguluje vysílání reklamy. Na
programu ČT1 je reklama zcela zakázaná. Televize však tento zákaz obchází a
označuje reklamu za sponzorování vysílání, které zákon dovoluje. Nejen, že jsou
řádní plátci koncesionářského poplatku obtěžováni reklamou, ale především
miliony diváků mohou každý den sledovat, jak velká a důležitá veřejnoprávní
instituce porušuje zákon. Ročně televize na nelegální reklamě vydělává více než
půl miliardy korun. I proto měla ČT na počátku roku 2024 u bank v rezervě uloženo
1,7 miliardy korun. Kverulantovým cílem přimět ČT k zastavení vysílání
nepovolených reklam. Pokud i vám vadí nelegální reklama a neustálé porušování
zákona v přímém přenosu, prosíme vás, podpořte finančně Kverulanta v jeho
práci.

Jan Souček a Petr Dvořák, současný a bývalý generální ředitel ČT, foto: ČTK / Zehl Igor

Zákon z roku 2011

Česká televize má již od roku 2011 reklamní vysílání limitované zákonem. Reklama je
povolená pouze na stanicích ČT2 a ČT sport, kde nesmí přesáhnout 0,5 % denního
vysílacího času na každém z těchto programů. Po zákazu reklamy v roce 2011 Kavčí
hory na nějaký čas reklamu z vysílání na ČT1 skutečně stáhly. Pak se ale oklepaly a
začaly zákon obcházet. Začaly vysílat reklamu maskovanou tvrzením, že nejde o

https://www.kverulant.org/cases/zakazana-reklama-na-ct/
https://www.kverulant.org/podarujte-kverulanta-zaslouzi-si-to


2/16

reklamu, ale o ušlechtilé sponzorování pořadu, které má ČT povoleno. Jako by Česká
televize nedostávala koncesionářské poplatky. Jako by ročně od občanů nedostávala
téměř 7 miliard korun!

Výnosy České televize ze sponzoringu a „product placementu“ činily v letech 2022 a
2023 téměř 600 milionů korun. Product placement (PP), doslova přeloženo jako
umístění produktu, je forma skryté reklamy. Jedná se o umisťování výrobků, názvů, log
do filmů, seriálů a podobně. V České republice byla tato praktika až do 17. srpna 2009
zakázána.  

V rozpočtu na rok 2024 ČT předpokládá, že částka ze sponzoringu a PP bude činit již
659 milionů korun. Obcházení zákona tedy pokračuje i pod vedením nového
generálního ředitele Jana Součka, který v čele veřejnoprávní televize 1. října 2023
vystřídal Petra Dvořáka.  S trochou nadsázky lze konstatovat, že ČT divákům denně
dokazuje, že se zločin vyplácí.

Vývoj příjmů ČT z reklamy, sponzoringu a PP, zdroj dat ČT

ČT: Výnosy z reklamy odvádíme do fondu na podporu kinematografie

Česká televize se chlubí, že výnosy z reklamy jdou na podporu kinematografie. To je
ovšem nanejvýš zavádějící tvrzení. Jde totiž jen o příjmy z reklamy na ČT2. Celkové
příjmy ČT z reklamy a z reklamy vydávané za sponzoring a provozování PP činily v roce
2023 celkem 789 milionů korun, přitom odvod do Státního fondu kultury (SFK) činil
v tomto roce pouhých 35 milionů korun. Tedy méně než 5 % z této částky.

Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždycky.*

https://www.kverulant.org/wp-content/uploads/2024/04/ROZPOCET-CESKE-TELEVIZE-na-rok-2024.pdf
https://www.kverulant.org/wp-content/uploads/2024/04/Schvaleny-rozpocet-Statniho-fondu-kultury-na-rok-2024.pdf


3/16

Jiří BESSER, ministr kultury z doby, kdy se o zákazu reklamy na ČT1 jednalo, se s
odstupem času cítil zklamán. V listopadu 2014 v rozhovoru s redaktorkou Hanou
Válkovou pro iDNES uvedl: „V době, kdy jsme jednali o bytí, či nebytí reklamy na
kanálech ČT, někteří lidé upozorňovali na to, abychom zakázali i sponzoring a product
placement. A my jsme říkali, že to bude bezvýznamné. Jenže teď po letech vidím, že
pan ředitel Dvořák může stokrát ministrovi kultury říci, že to určitě vysílat nebude, ale při
tom vlastním obchodním jednání takového gigantu, jakým je ČT, lidi napadne, že zákon
jim to umožňuje a televizi nikdo nemůže bránit, aby si vydělala zákonným způsobem. A
pak v televizi vidíme u jednoho filmu na ČT1 i čtyři sponzorské odkazy. Že by to takto
mělo být, mě, když jsem tehdy pro změnu hlasoval, nenapadlo.“

To, že jsou řádní plátci koncesionářského poplatku obtěžováni reklamou, ale podle
Kverulanta není ten hlavní problém. Hlavním problémem je skutečnost, že miliony
diváků mohou každý den sledovat, jak velká veřejnoprávní instituce explicitně porušuje
zákon. Co si pak takový divák odnese jako poučení o potřebě dodržovat zákony?

Anketa

Vadí vám reklama ve veřejnoprávní České televizi?

14 606 (80 %)

1 157 (6 %)

1 105 (6 %)

1 451 (8 %)

Reklama před Večerníčkem

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/sponzoring-ct-besser-cro-plus.A141112_143955_domaci_hv


4/16

Ale Česká televize nás zprvu nešetřila ani naše děti. A tak byl Večerníček v lednu 2012
přesunut z ČT1 na ČT2, protože na tomto programu reklama být může. Na ČT2
byl Večerníček až do léta 2018 obklopen reklamou zacílenou na děti. Přestože to bylo
zakázané. Přestože zákon jasně říká, že reklama nesmí přímo nabádat děti a mladistvé
ke koupi nebo pronájmu určitého výrobku nebo služby s využitím jejich nezkušenosti
nebo důvěřivosti, ba ani přímo nabádat děti a mladistvé, aby přemlouvali své rodiče
nebo jiné osoby ke koupi nabízeného zboží nebo služeb. Kverulant se s tímto stavem
nechtěl smířit, a proto již v březnu 2013 podal na Českou televizi stížnost Radě pro
televizní vysílání. Rada Kverulantovi tehdy odpověděla, že sponzoring reklamou
nejspíše je, ale oni s tím nic nesvedou a na postih už rezignovali:

A protože RRTV tehdy na dodržování zákona rezignovala, vysílala ČT reklamu před
Večerníčkem i po něm dál, jak dokazuje záznam z vysílání z 6. listopadu 2015. 



5/16

Watch Video At: https://youtu.be/PBcdN6tnMw4

V létě 2018 se chvíli zdálo, že televize tuto nezákonnou praxi opustila a přestala
Večerníček obklopovat reklamou cílenou na dětského diváka. Bohužel na konci září se
televize k reklamě zacílené na dětského diváka vrátila. V září 2018 byla reklama na
spektakulární show uvedena ještě jako sponzorovaní pořadu. Už tehdy ale bylo
evidentní, že cílem upoutávky je to, aby děti přiměly své rodiče zakoupit vstupenku na
opravdu drahé představení o dinosaurech. Cena jedné vstupenky se pohybovala od
1228 Kč až do astronomických 3507 Kč.

Reklama zaměřená na děti

V listopadu 2018 již ČT zahodila poslední skrupule a vysílala těsně před Večerníčkem
reklamu zaměřenou na děti již ani neoznačenou jako sponzorství pořadu. Přitom podle
zákona 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, a § 48,
odstavec (2), písmeno a) nesmějí televize vysílat reklamu, která mravně ohrožuje děti a
mladistvé tím, že přímo nabádá děti a mladistvé ke koupi nebo pronájmu určitého
výrobku nebo služby s využitím jejich nezkušenosti nebo důvěřivosti. A podle písmena
b) televize dokonce ani nesmí přímo nabádat děti a mladistvé, aby přemlouvali své
rodiče nebo jiné osoby ke koupi nabízeného zboží nebo služeb.

https://youtu.be/PBcdN6tnMw4


6/16

Watch Video At: https://youtu.be/b6iHsC00-Mg

Vymahatelnost práva

Vymahatelnost práva je v české kotlině velký problém a tato kauza je dobrou ilustrací
neveselého stavu. Tento stav by měl být změněn a v tomto konkrétním případě existují
asi jen dvě možnosti. Buď Rada pracuje špatně a její rozhodnutí jsou špatně právně
zdůvodněna, a potom je třeba vyměnit členy Rady. Nebo zákon neposkytuje činnosti
Rady dostatečnou oporu. V obou případech má řešení v rukou parlament, který také
jmenuje členy Rady. Kverulant v dubnu 2013 vyzval zákonodárce, aby se činností Rady
zabývali. Marně. Pak přišel rok 2014 a s ním nové složení parlamentu a následně nové
složení Rady České televize. Poslanci zvolili šest nových kandidátů do Rady České
televize, kteří obsadili šest uvolněných míst. V březnu 2014 byla patnáctičlenná Rada
ČT kompletní. V dubnu 2014 Kverulant podal Radě pro televizní a rozhlasové vysílání
svoji stížnost znovu. Opět marně. Podal také stížnost i Radě ČT. Také marně.

Product placement

V roce 2015 ČT přišla s dalším modelem, jak obejít zákon. V roce 2015 bylo vyrobeno
12 dílů pořadu Auto Moto Revue. Ty se začaly od května 2015 vysílat. Pořad Auto Moto
Revue byl druhým nejstarším vysílaným titulem ČT a v roce 2015 byl vysílán jako
týdeník. Vše na programu ČT2. Vzhledem k početné motoristické obci patřil pořad k
sobotním deseti nejsledovanějším na ČT2. Pořad byl však značně neobjektivní a
vzhledem k tomu, jak vznikal, ani jiný být nemohl. Televize totiž kromě výroby skrytých
titulků za pořad nic neplatila.

https://youtu.be/b6iHsC00-Mg


7/16

Auto Moto Revue vyráběl externí dodavatel, kterého platili výrobci a prodejci aut,
garážových vrat, poskytovatelé leasingů a podobně. Je evidentní, že tito inzerenti to
nedělali proto, aby pomohli ČT plnit hlavní úkoly veřejné služby v oblasti televizního
vysílání, kterými jsou zejména poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku
vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů, jak to ČT ukládá v
§ 2 odst. 2 zákon o České televizi. Inzerenti tak činili proto, aby upozornili na svoje
produkty, aby je představili ve skvělém světle.

Navíc šlo o nepřípustné umístění produktu. Umístění produktu je totiž přípustné pouze
v kinematografických dílech, filmech a seriálech vytvořených pro televizní vysílání, ve
sportovních pořadech a zábavných pořadech, a to za podmínky, že se pouze bezplatně
poskytuje určité zboží nebo služby, jako např. rekvizity nebo ceny, s cílem zařadit je do
pořadu (§ 53a odst. 1 písm. a) a b) novelizovaného zákona č. 231/2001 Sb.). Pořady,
které obsahují umístění produktu, musí splňovat tyto požadavky:

• Jejich obsah a doba zařazení do vysílání nesmějí být ovlivněny tak, aby tím byla
dotčena redakční odpovědnost a nezávislost poskytovatele.

• Nesmějí nabádat přímo k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, zejména
zvláštním zmiňováním tohoto zboží nebo služeb za účelem jejich propagace.

• Nesmějí nepatřičně zdůrazňovat umístěný produkt (§ 53a odst. 2 písm. a), b) a c)
novelizovaného zákona č. 231/2001 Sb.).

Všechny tyto výše uvedené zásady byly v pořadu Auto Moto Revue soustavně
porušovány. Tak například v Auto Moto Revue odvysílané na ČT2 6. 6. 2015 byl
testován vůz Subaru Forester s dvoulitrovým naftovým motorem o výkonu 147 koní,
točivým momentem 350 Nm a bezstupňovou převodovkou. Jde o vozidlo se stálým
pohonem všech kol a váhou 1700 kg. Redaktor o tomto „autě pro fajnšmekry“ tvrdí
v čase 02.15, že jezdí s fantastickou průměrnou spotřebou 6,1 l / 100 km. Záhy je však
redaktor usvědčen ze lži. To když se v reportáži v čase 04.30 objeví display s průměrnou
spotřebou 9,2 l / 100 km.



8/16

Watch Video At: https://youtu.be/0IKkbJ_W_yo

Kverulant se stále nechtěl smířit se soustavným porušováním zákona významné
veřejnoprávní instituce, a proto v červenci 2015 podal RRTV další podnět k šetření.
Kverulant chce věřit, že 5 milionů českých motoristů si zaslouží vlastní objektivní
pořad, a nikoliv product placementové orgie. RRTV se Kverulantovou stížností skutečně
zabývala, ale došla k závěru, že vše je v naprostém pořádku:

V hlavní roli hranolek

Product placementové orgie se však netýkají jen pořadů o autech. Scéna, v níž
hokejový expert Pavel Richter vychází ze stanu společnosti McDonald’s a přináší
podnos s občerstvením, přičemž jeden hranolek nabízí kolegyni, byla příliš již i na jinak
velmi shovívavou Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. RRTV udělila v říjnu 2015 ČT
za úspěšné hledání limitů nevkusu pokutu ve výši 350 tis. korun. Podrobnosti o vleklém
soudním sporu přinesl v srpnu 2022 server iDNES v článku Jiřího Pánka s výmluvném
názvem: „Pokuta pro ČT za scénku s hranolkem platí, rozhodl definitivně soud“.

https://youtu.be/0IKkbJ_W_yo
https://www.idnes.cz/zpravy/mediahub/ceska-televize-vysilani-rada-propagace-mcdonalds-pokuta.A220807_230007_mediahub_iri


9/16

Watch Video At: https://youtu.be/21j5LbIAGfQ

V článku se uvádí, že Městský soud v Praze (MS) rozhodoval o žalobě celkem čtyřikrát.
Předtím se třikrát České televize zastal, ale rozsudek pokaždé zrušil Nejvyšší správní
soud a věc soudu prvního stupně vrátil k novému projednání.

Soudci „ve čtvrtém kole“ sporu nakonec vyhodnotili všechny námitky České televize
proti uložené pokutě jako nedůvodné. „Jelikož žádný z uplatněných žalobních bodů
nebyl důvodný a soud ani neshledal žádnou vadu, k níž by musel přihlédnout z úřední
povinnosti a pro kterou by bylo potřeba napadené rozhodnutí zrušit, soud žalobu zamítl,“
konstatovala Horčicová.

Soudci „ve čtvrtém kole“ sporu nakonec vyhodnotili všechny námitky České televize
proti uložené pokutě jako nedůvodné. „Jelikož žádný z uplatněných žalobních bodů
nebyl důvodný a soud ani neshledal žádnou vadu, k níž by musel přihlédnout z úřední
povinnosti a pro kterou by bylo potřeba napadené rozhodnutí zrušit, soud žalobu zamítl,“
konstatovala soudkyně Horčicová.

Další reklama cílená na děti

I v srpnu 2016 poslal Kverulant RRTV další stížnost na porušování zákona. Před
Večerníčkem na ČT2 i v tomto měsíci běžela reklama na jogurt a nový kriminální seriál
večer na ČT1 „sponzorovala“ Toyota. Opět si Kverulant stěžoval marně, ale ani po
letech trvání této kauzy svůj boj nevzdává. V listopadu 2017 podal další stížnost k
RRTV.

Reklama na hazard

https://youtu.be/21j5LbIAGfQ


10/16

V říjnu 2017 totiž odvysílal program ČT1 po osmé hodině před hlavním večerním
programem dokonce reklamu na hazard v online casinu SYNOTtip. V této reklamě přeje
vyzývavě oblečená krupiérka divákovi nikdy nekončící zábavu v českém online casinu
SYNOTtip:

Watch Video At: https://youtu.be/0hpE8x5XtjQ

Bohužel ani tentokrát nebyl Kverulant úspěšný. RRTV mu v půlce prosince 2017 sdělila,
že si nechala zpracovat analýzu spotu, ze které vyplývá, že o reklamu nejde. Kverulant
si tuto analýzu od rady vyžádal a po jejím prostudování užasl, že podle ní spot nepřeje
divákům nikdy nekončící zábavu v casinu SYNOTtip, ale prostě jen nikdy nekončící
zábavu a k návštěvě online casina vůbec nevybízí. Inu, pokrytectví opět vítězí.

Nicméně, čas od času ČT za reklamu na hazard nějakou symbolickou pokutu dostane.
V létě 2021 dostala pokutu 100 000 Kč za skrytou reklamu při vysílání záznamu
losování sázkových her společnosti Sazka. Pořad vybízel k nákupu dalších služeb
Sazky. Během losování v červnu 2020 se v pořadu objevilo verbální sdělení, které
vybízelo diváky k získání Sazka karty. Její držitel získává bonus účasti v soutěži o ceny
Kolo štěstí a tím je motivován k podání sázky do loterie. Tím byl podle RRTV sledován
reklamní cíl ve prospěch služeb, jejichž nákup je se Sazka kartou bonifikován.

RRTV na zpracování pořadu SazkaMobil Šance upozornila i v minulosti. Skrytou
reklamu našla také v losování z prosince 2015, kde moderátorka zmínila, že virtuální
operátor rozdává volné minuty. 

Bývalý komunista v čele ČT

Kverulant považuje za důležité zmínit, že Českou televize vedl od září 2011 do října
2023 bývalý komunista Petr Dvořák. Ten se stal řádným členem Komunistické strany
Československa 20. září 1989. Historik Petr Blažek k tomu uvedl: „Dvořák do strany

https://youtu.be/0hpE8x5XtjQ


11/16

vstoupil v době, kdy komunistické ideologii nevěřili často ani samotní představitelé
režimu. Je to spíše morální otázka, svědčí to o jeho, dejme tomu, rozhledu či morálním
profilu.“

Nový generální ředitel Jan Souček

V neděli 1. října 2023 začalo šestileté funkční období nového generálního ředitele ČT
Jana Součka. Toho zvolila do funkce v červnu 2023 Rada ČT, když mu dala přednost
před Dvořákem. Souček před nástupem do funkce devět let vedl brněnské studio
veřejnoprávní televize.

Souček má měsíční mzdu 289.000 korun, což je o 47.000 korun více, než dostával jeho
předchůdce. Ujednání o mzdě je součástí smlouvy, kterou v září 2023 schválila Rada
ČT. Obsahuje také roční bonus odpovídající desetinásobku měsíčního platu.

Kverulant opakovaně protestuje

Zákon o regulaci reklamy vstoupil v platnost v pátek 14. října 2011. Po dvanácti letech
nepřetržitého porušování tohoto zákona, v říjnu 2023, Kverulant opět vyzval
zákonodárce, Radu české televize,  Radu pro rozhlasové a televizní vysílání a nové
vedení České televize, aby konečně sjednali nápravu. Šlo již o osmou Kverulantovu
výzvu k respektování zákona v této věci.

Z oslovených institucí odpověděla jediná, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která
Kverulantovu stížnost v listopadu 2023 opět zamítla. RRTV se ani příliš nenamáhala s
nějakým odůvodněním, natož aby se zabývala tím, že vysvětlí, jak se ČT1 vysílané
spoty označené jako sponzorská oznámení liší od zakázané reklamy. RRTV se omezila
na obecná konstatování jako: „Sponzorská oznámení jsou zákonem definovaným typem
obchodního sdělení. Sponzorování je umožněno na všech programech České televize“
nebo: „Česká právní úprava v dané oblasti plně odpovídá úpravě stanovené Směrnicí o
audiovizuálních mediálních službách.“

Rada České televize

Rada České televize je podle zákona orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na
kontrolu činnosti ČT. Rada má osmnáct členů, které volí a odvolává Poslanecká
sněmovna a po novele příslušného zákona od podzimu 2023 i Senát.

https://www.kverulant.org/wp-content/uploads/2023/11/RRTV-dalsi-8-zamitnuti-stiznosti-z-7.11.2023-doslo-15-11.2023.pdf


12/16

Jednání rady České televize dne 13. prosince 2023, foto: Kverulant.org

Rada ČT se v novém složení poprvé sešla ve středu 13. prosince 2023 v budově ČT.
Jednání rady jsou ze zákona veřejná. Ředitel Kverulanta Vojtěch Razima se tohoto
jednání zúčastnil a požádal o slovo. Rada o jeho žádosti hlasovala a dala mu na
promluvu tři minuty. Razima radu vyzval, aby konečně zastavila vysílání nelegální
reklamy vydávané za sponzoring.

Přítomný generální ředitel ČT Jan Souček v reakci na Razimovo vystoupení popřel, že
televize porušuje zákon při vysílání reklamy. Zdůraznil, že televize má silné právní
oddělení, které na tuto problematiku dohlíží. Místopředseda rady Vlastimil Ježek v
krátkém emotivním vystoupení Razimův požadavek odsoudil a odmítl se jím zabývat.
Přestože jeden z radních navrhoval dát Razimovi ještě možnost na Ježkovo vystoupení
reagovat, rada tento návrh v hlasování neschválila. Razima tak již možnost promluvit
nedostal a diskuse skončila. Rada ve věci vysílání nelegální reklamy nepřijala žádné
usnesení.

Kverulant si v této kauze připadá jako by rozebíral ruskou matrjošku v podobě hluchého
a slepého úředníka. V každé duté figurce se jen skrývá další šedivý úředník, který
nechce nic vidět a slyšet.



13/16

Ilustrační koláž vytvořená Kverulantem za pomoci AI Bing images create, který používá technologii
DALL·E 3

Rezerva 1,7 miliardy korun

Jak už stojí v úvodu, Kverulant je přesvědčen, že služba veřejnoprávní televize je
důležitým pilířem občanské společnosti a demokracie, a tím víc ho mrzí, že ČT již od
roku 2011 soustavně porušuje zákon, který reguluje vysílání reklamy. I proto mohla ČT
vytvářet obrovské rezervy. Na počátku roku 2024 dosahovala tato rezerva 1,706 miliardy
korun. Úroky z těchto peněz uložených ve státních dluhopisech a na bankovních účtech
dosáhly v roce 2023 téměř 100 milionů korun.

Na druhou stranu kvalitní veřejnoprávní službu bez peněz zajistit nelze. Koncesionářský
poplatek se přitom nezměnil od roku 2008. Možná je skutečně namístě zvýšit jej ze
současných 135 korun na 160 korun za měsíc, jak je to navrženo v takzvané velké
mediální novele, na které se v létě 2023 shodli zástupci vládní koalice. Pokud bude
schválena Parlamentem, měla by platit od začátku roku 2025.



14/16

Zdroj Česká televize

Přestože v prosinci 2023 ještě zvýšení koncesionářského poplatku schváleno nebylo,
tak si ČT v rozpočtu na rok 2024 meziročně navýšila své výnosy a náklady o 566 milionů
Kč na 7,952 miliardy korun. Chce využít 1,156 miliardy korun z rezerv z minulých let.
 Tím však celkovou rezervu ani zdaleka nevyčerpá. Na konci roku 2024 by tak televizi
mělo ještě stále zbýt 550 milionů korun.  Přesto ČT opakovaně varuje, že televizi hrozí
katastrofa. Tak například podle serveru MEDIAGURU varoval místopředseda rady
Vlastimil Ježek, že pokud poslanci zvýšení poplatku neschválí, hrozí televizi v roce 2025
výrazný propad finančních prostředků, který už nebude možné sanovat z finanční
rezervy.

Drahý sportovní kanál ČT sport

Možná je řešením nezvyšovat koncesionářské poplatky, ale zrušit nákladný kanál ČT
sport. Sportovní přenosy z divácky atraktivních sportů dle Kverulantova názoru příliš
nenaplňují definici zajišťování veřejné služby. Přitom samostatný sportovní kanál v roce
2022 představoval výdaje ve výši 637 milionů korun. To bylo 37 % výdajů z celkové
struktury výrobního nákladu ve výši 2,35 miliardy korun.

Na rok 2024 činil rozpočet plánovaný na sportovní pořady 691 milionů korun. To je opět
37 % z 2,58 miliardy korun nákladů na výrobní úkol. Přitom Česká televize na svém
sportovních kanálů neprovozuje žádnou veřejnoprávní sportovní osvětu, ale v zásadě
jen nakupuje velmi drahá vysílací práva na Olympiádu a nejrůznější vrcholové podniky
ve fotbale a hokeji. V tomto ohledu se její činnost naprosto neliší od komerčních televizí.

Cesty do pekel

Jednou z cest do pekel je naopak dál tolerovat obcházení zákona nebo zvýšení podílu
legální reklamy. Kverulant je přesvědčen, že nám má vládnout zákon a že
veřejnosprávní televize nemá být závislá na zadavatelích reklamy.

https://www.mediaguru.cz/clanky/2023/12/ct-pro-pristi-rok-zvysi-rozpocet-vyuzije-miliardu-z-rezerv/


15/16

Ovšem zdaleka nejhorším řešením by bylo vydat se slovenskou cestou. Tam v závěru
roku 2022 slovenský parlament s platností od července 2023 zrušil koncesionářské
poplatky a financování veřejnoprávního rozhlasu a televize (RTVS) převzal státní
rozpočet. Financování televize tam tak velmi záleží na vůli politiků.

V září 2023 se na Slovensku k moci opět dostal Robert Fico a sestavil svou již čtvrtou
vládu. Následně se slovenské ministerstvo kultury pokusilo o přijetí nového zákona o
veřejnoprávní televizi a rozhlasu (RTVS). Ten původně počítal se zřízením programové
rady, která by dohlížela na obsah vysílání této stanice. Kroky vlády premiéra Roberta
Fica vůči RTVS kritizovalo nejen vedení stanice, ale i slovenská opozice či některé
zahraniční instituce. Jak tento boj nakonec dopadne nebylo v ještě v dubnu 2024 jasné.

Maďarsko

Financování veřejné služby ze státního rozpočtu je často cesta, jak si televizi ochočit.
Dokazuje to Maďarsko a Polsko. Psal o tom například Filip Hanzel ze Seznam Zprávy
v článku s výmluvným názvem Vysílá Orbán. Maďarský premiér neváhal a zatočil s
médii hned po volbách.

Maďarská veřejnoprávní média prošla velkou změnou v roce 2010 po volební výhře
strany Fidesz Viktora Orbána. Jeho volební koalice se stranou KDNP mu zajistila
v parlamentu ústavní většinu a otevřela cestu ke změnám celého maďarského
politického systému. Už v létě došlo ke změnám struktury veřejnoprávních médií, které
vyvrcholily obsáhlým a kontroverzním mediálním zákonem přijatým v prosinci 2010.

Polsko

V Polsku si tamní televizi TVP zcela podmanila strana Právo a spravedlnost (PiS), která
v Polsku vládla od roku 2015. Zemětřesení ve veřejnoprávních médiích tam začalo
rychlým schválením zákona, který odebral Národní radě pro rozhlasové a televizní
vysílání (KRRiT) pravomoc volit a jmenovat vedení a členy dozorčí rady veřejnoprávních
médií. Takové pravomoci naopak nově získal člen vlády, ministr pro správu státního
majetku.  Dobře to opět popsal Filip Hanzel pro Seznam Zprávy.  V roce 2023, kdy PiS
v čele vlády vystřídala Občanská koalice, využila výše uvedený zákon, který před tím
kritizovala a v prosinci 2023 vyměnila nejen vedení TVP, rozhlasu, ale i vedení agentury
PAP. Vláda Občanské koalice se podle všeho snaží dostat média pod svoji kontrolu.

Prosba o podporu

Třeba si i vy myslíte, že zákon je třeba dodržovat a že jeho porušování v přímém
přenosu je nanejvýš škodlivé. Kverulant prosí o finanční podporu této kauzy, jakkoliv
malým, zato však pravidelným darem

Vojtěch Razima

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/televize-prodlouzenou-rukou-vlady-orban-zatocil-s-medii-hned-po-volbach-131165
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/polska-televize-uz-je-pet-let-narodni-zpravy-nahradila-propagandou-131163
https://www.kverulant.org/podarujte-kverulanta-zaslouzi-si-to


16/16

* Autorem tohoto legendárního výroku je ruský politik Viktor Stěpanovič Černomyrdin
(9. dubna 1938, Čornyj Otrog – 3. listopadu 2010, Moskva), když hodnotil neúspěch
měnové reformy Ruské federace v červenci 1993.

Zpět na výpis kauz
Chci darovat

https://www.kverulant.org/cases
https://www.kverulant.org/podarujte-kverulanta-zaslouzi-si-to/

