
1/17

2. října 2023

Česká televize vydělává na nelegální reklamě čtvrt miliardy ročně
kverulant.org/cases/zakazana-reklama-na-ct

Kverulant.org je přesvědčen, že služba veřejnoprávní televize je důležitým
pilířem občanské společnosti a demokracie, a tím víc ho mrzí, že Česká televize
již od roku 2011 soustavně porušuje zákon, který reguluje vysílání reklamy. Na
programu ČT1 je reklama zcela zakázaná. Televize však tento zákaz obchází a
označuje reklamu za sponzorování vysílání, které zákon dovoluje. Ročně tak
televize na nelegální reklamě vydělává více než čtvrt miliardy korun. Nejenže
jsou tak řádní plátci koncesionářského poplatku obtěžováni reklamou, ale
především miliony diváků mohou každý den sledovat, jak velká a důležitá
veřejnoprávní instituce porušuje zákon. Proto je Kverulantovým cílem přimět ČT
k zastavení vysílání nepovolených reklam. Kverulant už v této věci podal
množství podnětů.  Pokud i vám vadí nelegální reklama a neustálé porušování
zákona v přímém přenosu, prosíme vás, podarujte Kverulanta alespoň
symbolickou částkou.

https://www.kverulant.org/cases/zakazana-reklama-na-ct/
https://www.kverulant.org/podarujte-kverulanta-zaslouzi-si-to


2/17

Jan Souček a Petr Dvořák, současný a bývalý generální ředitel ČT, foto: ČTK / Zehl Igor

Zákon z roku 2011

Česká televize má již od roku 2011 reklamní vysílání limitované zákonem. Reklama je
povolená pouze na stanicích ČT2 a ČT sport, kde nesmí přesáhnout 0,5 % denního
vysílacího času na každém z těchto programů. Po zákazu reklamy v roce 2011 Kavčí
hory na nějaký čas reklamu z vysílání na ČT1 skutečně stáhly. Pak se ale oklepaly a
začaly zákon obcházet. Začaly vysílat reklamu maskovanou tvrzením, že nejde o
reklamu, ale o ušlechtilé sponzorování pořadu, které má ČT povoleno. Jako by Česká
televize nedostávala koncesionářské poplatky. Jako by ročně od občanů nedostávala
více než 6 miliard korun!

Příjmy České televize ze sponzoringu činily v letech 2021 a 2022 téměř 300 milionů
korun. Obcházení zákona pokračuje i pod vedením nového generálního ředitele Jana
Součka, který v čele veřejnoprávní televize 1. října 2023 vystřídal Petra Dvořáka.



3/17

 S trochou nadsázky lze konstatovat, že ČT divákům denně dokazuje, že se zločin
vyplácí.

Příjmy České televize | sestavil Kverulant.org

ČT: Výnosy z reklamy odvádíme do fondu na podporu kinematografie

Česká televize se chlubí, že výnosy z reklamy jdou na podporu kinematografie. To je
ovšem nanejvýš zavádějící tvrzení. Příjmy ČT z reklamy a z reklamy vydávané za
sponzoring činily v roce 2022 celkem 736 milionů korun, přitom odvod do Státního
fondu kultury ČR činil v tomto roce pouhých 42 milionů korun. Tedy méně než 6 %
z této částky.

Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždycky.*



4/17

Jiří BESSER, ministr kultury z doby, kdy se o zákazu reklamy na ČT1 jednalo, se s
odstupem času cítil zklamán. V listopadu 2014 v rozhovoru s redaktorkou Hanou
Válkovou pro iDNES uvedl: „V době, kdy jsme jednali o bytí, či nebytí reklamy na
kanálech ČT, někteří lidé upozorňovali na to, abychom zakázali i sponzoring a product
placement. A my jsme říkali, že to bude bezvýznamné. Jenže teď po letech vidím, že
pan ředitel Dvořák může stokrát ministrovi kultury říci, že to určitě vysílat nebude, ale
při tom vlastním obchodním jednání takového gigantu, jakým je ČT, lidi napadne, že
zákon jim to umožňuje a televizi nikdo nemůže bránit, aby si vydělala zákonným
způsobem. A pak v televizi vidíme u jednoho filmu na ČT1 i čtyři sponzorské odkazy.
Že by to takto mělo být, mě, když jsem tehdy pro změnu hlasoval, nenapadlo.“

To, že jsou řádní plátci koncesionářského poplatku obtěžováni reklamou, ale podle
Kverulanta není ten hlavní problém. Hlavním problémem je skutečnost, že miliony
diváků mohou každý den sledovat, jak velká veřejnoprávní instituce explicitně
porušuje zákon. Co si pak takový divák odnese jako poučení o potřebě dodržovat
zákony?

Anketa

Vadí vám reklama ve veřejnoprávní České televizi?

Velmi vadí

13 372 ( 79 % )

Určitě nevadí

1 388 ( 8 %)

Spíše vadí

1 118 ( 7 %)

Spíše nevadí

1 077 ( 6 %)

Celkem hlasů: 16 955

Reklama před Večerníčkem

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/sponzoring-ct-besser-cro-plus.A141112_143955_domaci_hv


5/17

Ale Česká televize nás zprvu nešetřila ani naše děti. A tak byl Večerníček v lednu
2012 přesunut z ČT1 na ČT2, protože na tomto programu reklama být může. Na ČT2
byl Večerníček až do léta 2018 obklopen reklamou zacílenou na děti. Přestože to bylo
zakázané. Přestože zákon jasně říká, že reklama nesmí přímo nabádat děti
a mladistvé ke koupi nebo pronájmu určitého výrobku nebo služby s využitím jejich
nezkušenosti nebo důvěřivosti, ba ani přímo nabádat děti a mladistvé, aby přemlouvali
své rodiče nebo jiné osoby ke koupi nabízeného zboží nebo služeb. Kverulant se s
tímto stavem nechtěl smířit, a proto již v březnu 2013 podal na Českou televizi
stížnost Radě pro televizní vysílání. Rada Kverulantovi tehdy odpověděla, že
sponzoring reklamou nejspíše je, ale oni s tím nic nesvedou a na postih už
rezignovali:



6/17

A protože RRTV tehdy na dodržování zákona rezignovala, vysílala ČT reklamu před
Večerníčkem i po něm dál, jak dokazuje záznam z vysílání z 6. listopadu 2015. 



7/17

Watch Video At: https://youtu.be/PBcdN6tnMw4

V létě 2018 se chvíli zdálo, že televize tuto nezákonnou praxi opustila a přestala
Večerníček obklopovat reklamou cílenou na dětského diváka. Bohužel na konci září
se televize k reklamě zacílené na dětského diváka vrátila. V září 2018 byla reklama na
spektakulární show uvedena ještě jako sponzorovaní pořadu. Už tehdy ale bylo
evidentní, že cílem upoutávky je to, aby děti přiměly své rodiče zakoupit vstupenku na
opravdu drahé představení o dinosaurech. Cena jedné vstupenky se pohybovala od
1228 Kč až do astronomických 3507 Kč.

Reklama zaměřená na děti

V listopadu 2018 již ČT zahodila poslední skrupule a vysílala těsně před Večerníčkem
reklamu zaměřenou na děti již ani neoznačenou jako sponzorství pořadu. Přitom
podle zákona 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, a §
48, odstavec (2), písmeno a) nesmějí televize vysílat reklamu, která mravně ohrožuje
děti a mladistvé tím, že přímo nabádá děti a mladistvé ke koupi nebo pronájmu
určitého výrobku nebo služby s využitím jejich nezkušenosti nebo důvěřivosti. A podle
písmena b) televize dokonce ani nesmí přímo nabádat děti a mladistvé, aby
přemlouvali své rodiče nebo jiné osoby ke koupi nabízeného zboží nebo služeb.

https://youtu.be/PBcdN6tnMw4


8/17

Watch Video At: https://youtu.be/b6iHsC00-Mg

Vymahatelnost práva

Vymahatelnost práva je v české kotlině velký problém a tato kauza je dobrou ilustrací
neveselého stavu. Tento stav by měl být změněn a v tomto konkrétním případě
existují asi jen dvě možnosti. Buď Rada pracuje špatně a její rozhodnutí jsou špatně
právně zdůvodněna, a potom je třeba vyměnit členy Rady. Nebo zákon neposkytuje
činnosti Rady dostatečnou oporu. V obou případech má řešení v rukou parlament,
který také jmenuje členy Rady. Kverulant v dubnu 2013 vyzval zákonodárce, aby se
činností Rady zabývali. Marně. Pak přišel rok 2014 a s ním nové složení parlamentu a
následně nové složení Rady České televize. Poslanci zvolili šest nových kandidátů do
Rady České televize, kteří obsadili šest uvolněných míst. V březnu 2014 byla
patnáctičlenná Rada ČT kompletní. V dubnu 2014 Kverulant podal Radě pro televizní
a rozhlasové vysílání svoji stížnost znovu. Opět marně. Podal také stížnost i Radě ČT.
Také marně.

Product placement

V roce 2015 ČT přišla s dalším modelem, jak obejít zákon. V roce 2015 bylo vyrobeno
12 dílů pořadu Auto Moto Revue. Ty se začaly od května 2015 vysílat. Pořad Auto
Moto Revue byl druhým nejstarším vysílaným titulem ČT a v roce 2015 byl vysílán
jako týdeník. Vše na programu ČT2. Vzhledem k početné motoristické obci patřil
pořad k sobotním deseti nejsledovanějším na ČT2. Pořad byl však značně
neobjektivní a vzhledem k tomu, jak vznikal, ani jiný být nemohl. Televize totiž kromě
výroby skrytých titulků za pořad nic neplatila.

https://youtu.be/b6iHsC00-Mg


9/17

Auto Moto Revue vyráběl externí dodavatel, kterého platili výrobci a prodejci aut,
garážových vrat, poskytovatelé leasingů a podobně. Je evidentní, že tito inzerenti to
nedělali proto, aby pomohli ČT plnit hlavní úkoly veřejné služby v oblasti televizního
vysílání, kterými jsou zejména poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku
vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů, jak to ČT
ukládá v § 2 odst. 2 zákon o České televizi. Inzerenti tak činili proto, aby upozornili na
svoje produkty, aby je představili ve skvělém světle.

Navíc šlo o nepřípustné umístění produktu. Umístění produktu je totiž přípustné pouze
v kinematografických dílech, filmech a seriálech vytvořených pro televizní vysílání, ve
sportovních pořadech a zábavných pořadech, a to za podmínky, že se pouze
bezplatně poskytuje určité zboží nebo služby, jako např. rekvizity nebo ceny, s cílem
zařadit je do pořadu (§ 53a odst. 1 písm. a) a b) novelizovaného zákona č. 231/2001
Sb.). Pořady, které obsahují umístění produktu, musí splňovat tyto požadavky:



10/17

• Jejich obsah a doba zařazení do vysílání nesmějí být ovlivněny tak, aby tím byla
dotčena redakční odpovědnost a nezávislost poskytovatele.

• Nesmějí nabádat přímo k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, zejména
zvláštním zmiňováním tohoto zboží nebo služeb za účelem jejich propagace.

• Nesmějí nepatřičně zdůrazňovat umístěný produkt (§ 53a odst. 2 písm. a), b) a c)
novelizovaného zákona č. 231/2001 Sb.).

Všechny tyto výše uvedené zásady byly v pořadu Auto Moto Revue soustavně
porušovány. Tak například v Auto Moto Revue odvysílané na ČT2 6. 6. 2015 byl
testován vůz Subaru Forester s dvoulitrovým naftovým motorem o výkonu 147 koní,
točivým momentem 350 Nm a bezstupňovou převodovkou. Jde o vozidlo se stálým
pohonem všech kol a váhou 1700 kg. Redaktor o tomto „autě pro fajnšmekry“ tvrdí
v čase 02.15, že jezdí s fantastickou průměrnou spotřebou 6,1 l / 100 km. Záhy je
však redaktor usvědčen ze lži. To když se v reportáži v čase 04.30 objeví display s
průměrnou spotřebou 9,2 l / 100 km.

Watch Video At: https://youtu.be/0IKkbJ_W_yo

Kverulant se stále nechtěl smířit se soustavným porušováním zákona významné
veřejnoprávní instituce, a proto v červenci 2015 podal RRTV další podnět k šetření.
Kverulant chce věřit, že 5 milionů českých motoristů si zaslouží vlastní objektivní
pořad, a nikoliv product placementové orgie. RRTV se Kverulantovou stížností
skutečně zabývala, ale došla k závěru, že vše je v naprostém pořádku:

https://youtu.be/0IKkbJ_W_yo


11/17

V hlavní roli hranolek

Product placementové orgie se však netýkají jen pořadů o autech. Scéna, v níž
hokejový expert Pavel Richter vychází ze stanu společnosti McDonald’s a přináší
podnos s občerstvením, přičemž jeden hranolek nabízí kolegyni, byla příliš již i na
jinak velmi shovívavou Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. RRTV udělila v říjnu
2015 ČT za úspěšné hledání limitů nevkusu pokutu ve výši 350 tis. korun. Podrobnosti
o vleklém soudním sporu přinesl v srpnu 2022 server iDNES v článku Jiřího Pánka
s výmluvném názvem: „Pokuta pro ČT za scénku s hranolkem platí, rozhodl
definitivně soud“.

https://www.idnes.cz/zpravy/mediahub/ceska-televize-vysilani-rada-propagace-mcdonalds-pokuta.A220807_230007_mediahub_iri


12/17

Watch Video At: https://youtu.be/21j5LbIAGfQ

V článku se uvádí, že Městský soud v Praze (MS) rozhodoval o žalobě celkem
čtyřikrát. Předtím se třikrát České televize zastal, ale rozsudek pokaždé zrušil
Nejvyšší správní soud a věc soudu prvního stupně vrátil k novému projednání.

Soudci „ve čtvrtém kole“ sporu nakonec vyhodnotili všechny námitky České televize
proti uložené pokutě jako nedůvodné. „Jelikož žádný z uplatněných žalobních bodů
nebyl důvodný a soud ani neshledal žádnou vadu, k níž by musel přihlédnout z úřední
povinnosti a pro kterou by bylo potřeba napadené rozhodnutí zrušit, soud žalobu
zamítl,“ konstatovala Horčicová.

Soudci „ve čtvrtém kole“ sporu nakonec vyhodnotili všechny námitky České televize
proti uložené pokutě jako nedůvodné. „Jelikož žádný z uplatněných žalobních bodů
nebyl důvodný a soud ani neshledal žádnou vadu, k níž by musel přihlédnout z úřední
povinnosti a pro kterou by bylo potřeba napadené rozhodnutí zrušit, soud žalobu
zamítl,“ konstatovala soudkyně Horčicová.

Další reklama cílená na děti

I v srpnu 2016 poslal Kverulant RRTV další stížnost na porušování zákona. Před
Večerníčkem na ČT2 i v tomto měsíci běžela reklama na jogurt a nový kriminální
seriál večer na ČT1 „sponzorovala“ Toyota. Opět si Kverulant stěžoval marně, ale ani
po letech trvání této kauzy svůj boj nevzdává. V listopadu 2017 podal další stížnost k
RRTV.

Reklama na hazard

V říjnu 2017 totiž odvysílal program ČT1 po osmé hodině před hlavním večerním
programem dokonce reklamu na hazard v online casinu SYNOTtip. V této reklamě
přeje vyzývavě oblečená krupiérka divákovi nikdy nekončící zábavu v českém online
casinu SYNOTtip:

https://youtu.be/21j5LbIAGfQ


13/17

Watch Video At: https://youtu.be/0hpE8x5XtjQ

Bohužel ani tentokrát nebyl Kverulant úspěšný. RRTV mu v půlce prosince 2017
sdělila, že si nechala zpracovat analýzu spotu, ze které vyplývá, že o reklamu nejde.
Kverulant si tuto analýzu od rady vyžádal a po jejím prostudování užasl, že podle ní
spot nepřeje divákům nikdy nekončící zábavu v casinu SYNOTtip, ale prostě jen nikdy
nekončící zábavu a k návštěvě online casina vůbec nevybízí. Inu, pokrytectví opět
vítězí.

Nicméně, čas od času ČT za reklamu na hazard nějakou symbolickou pokutu
dostane. V létě 2021 dostala pokutu 100 000 Kč za skrytou reklamu při vysílání
záznamu losování sázkových her společnosti Sazka. Pořad vybízel k nákupu dalších
služeb Sazky. Během losování v červnu 2020 se v pořadu objevilo verbální sdělení,
které vybízelo diváky k získání Sazka karty. Její držitel získává bonus účasti v soutěži
o ceny Kolo štěstí a tím je motivován k podání sázky do loterie. Tím byl podle RRTV
sledován reklamní cíl ve prospěch služeb, jejichž nákup je se Sazka kartou
bonifikován.

RRTV na zpracování pořadu SazkaMobil Šance upozornila i v minulosti. Skrytou
reklamu našla také v losování z prosince 2015, kde moderátorka zmínila, že virtuální
operátor rozdává volné minuty. 

Bývalý komunista v čele ČT

Kverulant považuje za důležité zmínit, že Českou televize vedl od září 2011 do října
2023 bývalý komunista Petr Dvořák. Ten se stal řádným členem Komunistické strany
Československa 20. září 1989. Historik Petr Blažek k tomu uvedl: „Dvořák do strany
vstoupil v době, kdy komunistické ideologii nevěřili často ani samotní představitelé
režimu. Je to spíše morální otázka, svědčí to o jeho, dejme tomu, rozhledu či
morálním profilu.“

Nový generální ředitel Jan Souček

https://youtu.be/0hpE8x5XtjQ


14/17

V neděli 1. října 2023 začalo šestileté funkční období nového generálního ředitele ČT
Jana Součka. Toho zvolila do funkce v červnu 2023 Rada ČT, když mu dala přednost
před Dvořákem. Souček před nástupem do funkce devět let vedl brněnské studio
veřejnoprávní televize.

Souček má měsíční mzdu 289.000 korun, což je o 47.000 korun více, než dostával
jeho předchůdce. Ujednání o mzdě je součástí smlouvy, kterou v září 2023 schválila
Rada ČT. Obsahuje také roční bonus odpovídající desetinásobku měsíčního platu.

Kverulant opět protestuje

Zákon o regulaci reklamy vstoupil v platnost v pátek 14. října 2011. Po dvanácti letech
nepřetržitého porušování tohoto zákona, v říjnu 2023, Kverulant opět vyzval
zákonodárce, Radu české televize,  Radu pro rozhlasové a televizní vysílání a nové
vedení České televize, aby konečně sjednali nápravu. Jedná se už o osmou
Kverulantovu výzvu k respektování zákona v této věci.

Koncesionářský poplatek se nezměnil od roku 2008

Jak už stojí v úvodu, Kverulant je přesvědčen, že služba veřejnoprávní televize je
důležitým pilířem občanské společnosti a demokracie, a tím víc ho mrzí, že ČT již od
roku 2011 soustavně porušuje zákon, který reguluje vysílání reklamy. Na druhou
stranu kvalitní veřejnoprávní službu bez peněz zajistit nelze. Koncesionářský poplatek
se přitom nezměnil od roku 2008. Možná je skutečně namístě zvýšit jej ze současných
135 korun na 160 korun za měsíc, jak je to navrženo v takzvané velké mediální
novele, na které se v létě 2023 shodli zástupci vládní koalice. Pokud bude schválena
Parlamentem, měla by platit od začátku roku 2025.



15/17

Zdroj Česká televize

Možná je cestou zrušit nákladný sportovní kanál ČT sport. Sportovní přenosy
z divácky atraktivních sportů dle Kverulantova názoru příliš nenaplňují definici
zajišťování veřejné služby. Přitom samostatný sportovní kanál jen v roce 2022
představoval výdaje ve výši 636 milionů korun. To je 28 % výdajů z celkové struktury
výrobního nákladu.



16/17

Struktura výrobních nákladů v roce 2022

Cestou do pekel je naopak dál tolerovat obcházení zákona nebo zvýšení podílu
legální reklamy. Kverulant je přesvědčen, že nám má vládnout zákon a že
veřejnosprávní televize nemá být závislá na zadavatelích reklamy.

Ovšem zdaleka nejhorším řešením by bylo vydat se slovenskou cestou. Tam v závěru
roku 2022 slovenský parlament s platností od července 2023 zrušil koncesionářské
poplatky a financování veřejnoprávního rozhlasu a televize (RTVS) převezme státní
rozpočet. Financování televize tak bude napříště záviset jen a jen na vůli politiků a to
je cesta jak si televizi ochočit jako se to už stalo v Polsku a Maďarsku. O Bělorusku a
Rusku ani nemluvě.

Prosba o podporu



17/17

Třeba si i vy myslíte, že zákon je třeba dodržovat a že jeho porušování v přímém
přenosu je nanejvýš škodlivé. Kverulant prosí o finanční podporu této kauzy, jakkoliv
malým, zato však pravidelným darem.

* Autorem tohoto legendárního výroku je ruský politik Viktor Stěpanovič Černomyrdin
(9. dubna 1938, Čornyj Otrog – 3. listopadu 2010, Moskva), když hodnotil neúspěch
měnové reformy Ruské federace v červenci 1993.

Zpět na výpis kauz
Chci darovat






https://www.kverulant.org/podarujte-kverulanta-zaslouzi-si-to
https://www.kverulant.org/cases
https://www.kverulant.org/podarujte-kverulanta-zaslouzi-si-to/

