
1/3

March 3, 2020

Kdo je za dezinformačním serverem Aeronet? To
odhalili Reportéři ČT s časopisem Respekt

romea.cz/cz/domaci/kdo-je-za-dezinformacnim-serverem-aeronet-to-odhalili-reporteri-ct-s-casopisem-respekt

Reportérům ČT a časopisu Respekt se po několika letech pátrání
podařilo odhalit utajeného dezinformátora z Aeronetu. Je jím
Marek Pešl, kterého reportéři zastihli na sídlišti ve slovenském
Trenčíně. Muž, který pravidelně mění adresy trvalého bydliště a ze
svého bytu téměř nevychází, svými nezdrojovanými a
nepodepsanými manipulacemi už několikrát ovlivnil politické dění v
Česku. Informuje o tom Česká televize.

„Kdybyste informovali poctivě, tak by nebyl problém. Ale to, co vy
předvádíte…,“ vysvětlil Pešl své skrývání při prvním kontaktu s
reportéry. Na dotaz, co tedy předvádějí, odvětil: „Ať už jde třeba, já
nevím, o to, jak přinášíte informace o Ukrajině. Způsob, jakým tam
ukrajinská vláda terorizuje vlastní obyvatelstvo na východě své
země, jakým způsobem česká vláda dodává zbraně ukrajinské vládě
na likvidaci vlastního obyvatelstva.“

https://romea.cz/cz/domaci/kdo-je-za-dezinformacnim-serverem-aeronet-to-odhalili-reporteri-ct-s-casopisem-respekt
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3056786-po-stopach-dezinformatora-reporteri-ct-odhalili-utajeneho-provozovatele-aeronetu


2/3

Bývalý náměstek ředitele české rozvědky Jan Paďourek záběry
okomentoval: „Můj první dojem je, že mluvíte s člověkem, který má
nějaký problém a který má velice vyhraněný ideologický pohled na
tento svět.“

Pak už se reportéři Pešla ptali, jak se ke své práci dostal. „V roce
2014 jsem byl kontaktovaný skupinou lidí. Je to skupina lidí, která v
podstatě je z vlastenecké, nebo můžeme říkat národovecké
fronty.“ Na dotaz po jejich původu reagoval: „Jsou to Češi. Prosím
vás, žádní Rusové nejsou v těchto věcech zaangažováni. To jsou
zase dezinformace, které šíří novináři, že nějací Rusové se snaží
vměšovat, snaží se v podstatě jakoby něco ovlivňovat v České
republice. Jenom chci říct, že netvrdím, že se to nemůže dít.“

O server Aeronet se Reportéři ČT začali poprvé zajímat začátkem
roku 2016. Tehdy se v Praze střetli zastánci s odpůrci migrace a
Evropské unie. Na dezinformačních webech se ještě ten večer
objevilo video s výbušným tvrzením, že střet mezi příslušníky krajní
pravice a levicovými aktivisty v Thunovské ulici vyvolal a řídil muž v
hnědé bundě, což byl prý policista v přestrojení.

Záhy se ukázalo, že muž v hnědé bundě byl opravdu policista, ale
na místě působil jako člen antikonfliktního týmu, který měl zabránit
potyčkám mezi demonstranty. Šlo o typickou ukázku způsobu
manipulace dezinformačních webů: zařadit pravdivou informaci do
lživého kontextu.

V roce 2016 byl Marek Pešl jediným příjemcem peněz, které posílali
čtenáři Aeronetu na jeho provoz. Měsíčně se jednalo o částku
zhruba 1300 eur (asi 33 tisíc korun). Reportéři zjistili, že k výběru
peněz od čtenářů používal Pešl takzvané bílé koně. 

Pešl se zpočátku rozhovoru s reportéry k obsahu Aeronetu hlásil, po
pár minutách ale otočil, a že by byl „vedoucím kolotoče“ (tak se
podepisuje autor článků) popřel. Uvedl, že se živí těžbou kryptoměn



3/3

a lidem z Aeronetu pomáhá v provozu. „Peníze, které přijdou v
hotovosti, zaměňuji za kryptoměny a posílám redakci Aeronetu,“ řekl
s tím, že funguje jako „směnárník“.

Že je Marek Pešl tím, kdo nejen inkasuje peníze od přispěvatelů, což
ročně dělá minimálně tři čtvrtě milionu korun, ale i tím, kdo ovládá
sociální sítě Aeronetu, odhalila nedávná technická chyba
Facebooku. Díky ní bylo možné několik hodin vidět, kdo konkrétně
spravuje jednotlivé stránky. Ukázalo se, že k účtu Aeronetu má
přístup jediný člověk, kterého sociální síť lokalizovala na Slovensku.

Než Facebook chybu odstranil, Deník N zjistil, že stránku spravuje
zcela anonymní účet označený smyšleným anglickým jménem Dylan
Taylor. Toto jméno přitom používal Marek Pešl v době, kdy Aeronet
byla uzavřená platforma pro počítačové nadšence a s politikou ještě
neměl nic společného. 

Aeronet mimo jiné zveřejnil i protiromský článek o koncentračním
táboře v Letech u Písku, v němž se to nenávistí, lží a
dezinformacemi jen hemží. Krom jiného zde tento dezinformační
web tvrdí, že “Cikáni v ČR chtějí svůj vlastní holokaust kvůli tomu, že
je Eliášova protektorátní vláda chtěla ubytovat a naučit práci.” 

CELÝ ČLÁNEK I S VIDEEM NALEZNETE ZDE

 






https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3056786-po-stopach-dezinformatora-reporteri-ct-odhalili-utajeneho-provozovatele-aeronetu

