
1/9

kuryr 28. února 2023

Válečná propaganda? Uneslo Rusko 6000 ukrajinských
dětí?

infokuryr.cz/n/2023/02/28/valecna-propaganda-uneslo-rusko-6000-ukrajinskych-deti

Média s odvoláním na americkou studii uvádějí, že Rusko

údajně uneslo 6000 ukrajinských dětí. O jakou studii se

jedná a jaká je pravda za obviněním?

14. února byla v USA zveřejněna studie nazvaná „ Ruský

systematický program pro převýchovu a adopci ukrajinských dětí“ ,

která obviňuje Rusko, že má „síť táborů a dalších zařízení v Rusku,

kde je drženo nejméně 6 000 dětí z Ukrajiny. Rusy okupovaný

Krym a v Rusku“ . Německá média se studie zachytila ​​a hovořila

o „unesených“ (Stern) nebo „unesených“ (ZDF) ukrajinských

dětech. 23. února ZDF-zoom dokonce věnoval film studii „ The

Missing Children of Cherson“ o „stopách válečného zločinu “.

Vzhledem k mediálnímu humbuku a mnoha dotazům čtenářů se

pojďme podívat na to, kdo studii zadal a zaplatil, jaké je skutečné

pozadí a jak média studii využila.

Kdo studium zaplatil

http://www.infokuryr.cz/n/2023/02/28/valecna-propaganda-uneslo-rusko-6000-ukrajinskych-deti/
https://hub.conflictobservatory.org/portal/sharing/rest/content/items/97f919ccfe524d31a241b53ca44076b8/data
https://www.stern.de/politik/ausland/ukraine--russland-soll-tausende-ukrainische-kinder-verschleppt-haben-33199898.html
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/studie-kinder-verschleppung-umerziehungslager-ukraine-krieg-russland-100.html
https://www.zdf.de/dokumentation/zdfzoom/zdfzoom-ukraine-krieg-russland-kinder-verschleppt-100.html


2/9

V médiích se většinou hovořilo o studii Yale Humanitarian Research

Lab, což samozřejmě zní velmi vážně, protože Yale je jednou z

nejrenomovanějších univerzit v USA. Studie, zejména pokud jsou

psány soukromými instituty, však obvykle „zjistí“ přesně to, co

zadavatel studie chce slyšet. Nejdůležitější otázkou proto je, kdo

studii zadal a zaplatil.

Ve Sternově článku byla odpověď na tuto otázku nalezena

ve vedlejší větě:

“Děti ve věku čtyř měsíců byly umístěny v ruských táborech od

začátku ruské útočné války proti Ukrajině před téměř rokem, podle

studie financované ministerstvem zahraničí.”

Studii podle Sterna zaplatilo americké ministerstvo zahraničí. To je

skutečně pravda, protože Yale Humanitarian Research Lab je

součástí projektu Conflict Observatory zahájeného ministerstvem

zahraničí USA 17. května 2022, který od amerického ministerstva

zahraničí získal počáteční financování ve výši šesti milionů dolarů na

hlášení údajných ruských válečných zločinů. Projekt Conflict

Observatory zahrnuje i další organizace, jako jsou americké

zpravodajské agentury National Reconnaissance Office (NRO) a

National Geospatial-Intelligence Agency (NGA).

Projekt, který studii zveřejnil, je projektem amerického

ministerstva zahraničí a tajné služby USA.

Německá média to však zmínila jen okrajově – pokud vůbec – a o

amerických tajných službách se vůbec nezmínila (poznámka InKur:

V Česku se ani dezinformační provládní média ani nesnažila

náznakem se zmínit o tomto pozadí tajných služeb). Německá

„kvalitní média“ místo toho zdůraznila, že studie pochází z Yale,

protože divákovi či čtenáři zní jako nezávislý a uznávaný zdroj, ve

skutečnosti je však projekt Conflict Observatory jedním z

propagandistických nástrojů americké vlády, který má diskreditovat

Rusko.

https://www.state.gov/promoting-accountability-for-war-crimes-and-other-atrocities-in-ukraine/


3/9

USA jsou nyní stranou konfliktu na Ukrajině – nebo alespoň

otevřeně stojí na straně Ukrajiny – a proto nelze vládu USA a jí

financované projekty považovat za neutrální nebo objektivní

zdroje. Nikoho na Západě nenapadne uvádět jako neutrální a

objektivní zdroj například studii o ukrajinských válečných zločinech,

kterou zaplatila běloruská vláda.

Co se vlastně stalo

V říjnu 2022 jsem hlásil , když došlo na evakuaci Chersonu, že Rusko

garantuje bydlení v Rusku lidem z Chersonu, kteří chtěli uprchnout

před ukrajinskou armádou. Každá rodina z Chersonu, která chtěla

být evakuována, dostala takzvané certifikáty, se kterými si mohla

koupit byty na místě dle vlastního výběru v Rusku, přičemž hodnota

certifikátů se vypočítává podle velikosti rodiny a ty byly přiděleny.

určitý počet metrů čtverečních v závislosti na velikosti rodiny. Částky

byly překvapivě štědré a stačily na koupi vhodných bytů bez nutnosti

brát si další hypotéku.

Skutečnost, že pro nabídku ruské evakuace existují důvody, nebyla

ruská propaganda, jak tvrdila západní média , ale sama Ukrajina to

otevřeně oznámila. Jak tehdy veřejně prohlásil bývalý poradce

ukrajinského prezidenta:

„Učitelé a učitelky mateřských škol by si měli pamatovat, že to

nejsou milé tety, ale zločinci, o kterých není žádná

sentimentalita. Počasí je takové, že znamená buď smrt, nebo

vězení. My, jako absolutně evropská země, si nebudeme zahrávat s

žádnou sentimentalitou nebo shovívavostí.“

Pro Kyjev je každý, kdo pokračoval v práci v oblastech

kontrolovaných Ruskem, zrádce, kterému hrozí smrt. To platí i pro

učitelky mateřských škol, učitelky nebo zaměstnance dětských

domovů. Britský Daily Mail informoval 5. října pod titulkem „

, Budeme je lovit a střílet jako prasata‘: Jak se Ukrajinci brutálně

mstí kolaborantům, kteří zradili své sousedy – a svou zemi –

Rusům“ o masakrech v r. území okupovaná Ukrajinou:

https://www.anti-spiegel.ru/2022/faellt-cherson-hotline-fuer-evakuierung-von-zivilisten-eroeffnet/
https://www.anti-spiegel.ru/2022/ukrainischer-angriff-erwartet-evakuierung-von-cherson/
https://www.anti-spiegel.ru/2022/der-spiegel-und-seine-propaganda-bombe/
https://www.anti-spiegel.ru/2022/kiew-ueber-zivilisten-wir-jagen-und-erschiessen-sie-wie-schweine/
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11284819/How-Ukrainian-intelligence-chiefs-tracking-collaborators-worked-Russians.html


4/9

„Kyjev již zahájil vyšetřování 1309 podezřelých zrádců a zahájil 450

trestních řízení proti kolaborantům obviněným ze zrady vlastní

země a sousedů.



Další jsou vypátráni a zabiti odbojáři. Seznam, který do těchto

novin unikl kyjevským vládním zdrojem, uvádí 29 takových

odvetných vražd a 13 dalších pokusů o atentát, při nichž byly

některé oběti zraněny.



“Byl vyhlášen hon na kolaboranty a jejich životy nejsou chráněny

zákonem,” řekl poradce ministerstva vnitra Anton

Geraščenko. “Naše tajné služby je zlikvidují a zastřelí jako

prasata.”

Nebyla to jen prázdná slova. Když Cherson obsadila ukrajinská

armáda, ukrajinští vojáci na Telegramu obsáhle dokumentovali, jak

tam bez rozdílu lovili a vraždili podezřelé ruské kolaboranty.

Co dělat?

Co by tedy měli dělat například zaměstnanci dětských domovů v

Chersonu, i když byli ve skutečnosti proukrajinští? Měli by čekat na

návrat ukrajinské armády a obávat se, že je vojáci svévolně nazvou

„ruskými kolaboranty“ a dokonce je za to souhrnně zastřelí jen

proto, že nadále pracovali pod ruskou nadvládou a nadále se starali o

děti co mají dětském domově v péči?

A co má Rusko dělat, když dětské domovy náhle zpustly právě z

tohoto důvodu, protože se pečovatelé nechali evakuovat a děti

zůstaly? Mělo by Rusko po referendu opustit děti, které považovalo

za ruské občany?

Z tohoto důvodu Rusko evakuovalo dětské domovy a přivezlo děti do

Ruska. V roce 2022 jsem informoval , že Rusko se o děti intenzivně a

s velkým množstvím peněz stará a rodinám s dětmi nabízí finanční

podporu, o které se německým rodičům může jen zdát . Rusko také

poskytuje velkorysou finanční podporu rodinám, které se dobrovolně

stanou pěstounskými rodinami pro děti z dětských domovů, a

https://www.anti-spiegel.ru/2022/ukrainische-soldaten-kuendigen-massaker-an-zivilisten-in-cherson-an/
https://www.anti-spiegel.ru/2022/wie-junge-familien-in-russland-gefoerdert-werden/


5/9

protože mnoho lidí v Rusku chce v současné době lidem ze sporných

oblastí nějakým způsobem pomoci , přišlo mnoho žádostí od ruských

rodin ochotných pomoci evakuovaným děti zaznamenávat.

Rusifikace nebo ukrajinizace?

Z této situace dětí evakuovaných z Chersonu (ať už se svými rodiči

nebo z domovů), západní média vytvořila příběh o „unesených“

dětech, které mají být násilně „rusifikovány“, což dělají lidé, kteří

pocházejí z Chersonu, města, které bylo historicky ruským městem a

kde každý obyvatel mluvil rusky (ale zdaleka ne každý ukrajinsky), je

dost absurdní.

Kritiku západních médií by se snad dalo alespoň trochu pochopit,

kdyby stejně jasně kritizovala vynucenou ukrajinizaci. Konečně, od

roku 2021 má Ukrajina zákon o „domorodcích“ , ve kterém jsou

občané Ukrajiny rozděleni do tří kategorií na základě etnických

kritérií, kteří mají také odlišná práva. Kromě toho má Ukrajina od

roku 2019 jazykový zákon , podle kterého se používání jiných jazyků

než ukrajinštiny ve veřejném životě trestá pokutou až 300 dolarů. To

není ani ruská propaganda, stejně jako Rumunsko a Maďarsko

pravidelně si v Kyjevě stěžují na útlak jejich etnických menšin na

Ukrajině a jejich nucenou ukrajinizaci.

Vůbec nejde o to, že by Rusko chtělo někoho „rusifikovat“. Na Krymu

a v nových ruských oblastech Záporoží a Cherson, kde žijí také etničtí

Ukrajinci, je ukrajinština úředním jazykem a školy nabízejí výuku v

ukrajinštině. Na Krymu se to týká i krymských Tatarů , přičemž první

Putinův dekret po sjednocení Krymu s Ruskem nařizuje

znovuotevření krymskotatarské fakulty, na tamní univerzitě, kterou

předtím uzavřela Ukrajina.

Na Ukrajině je tomu naopak, protože i školní výuka v jiných jazycích

než v ukrajinštině je nyní na Ukrajině zakázána, protože ukrajinská

vláda chce ukrajinizovat etnické menšiny v zemi. O to ale západní

média nikdy nekritizovala, ani o tom neinformovala.

https://www.anti-spiegel.ru/2023/humanitaere-hilfe-im-lugansker-gebiet/
https://www.anti-spiegel.ru/2021/neues-gesetz-teilt-ukrainer-nach-voelkischen-kriterien-in-menschen-erster-und-zweiter-klasse-ein/
https://www.anti-spiegel.ru/2022/bis-zu-300-dollar-strafe-fuer-benutzung-von-russisch-in-der-oeffentlichkeit/
https://www.anti-spiegel.ru/2023/der-jahresbeginn-in-kiew-nazi-verehrung-und-neue-anti-demokratische-gesetze/
https://www.anti-spiegel.ru/2023/die-unterdrueckung-der-nationalen-minderheiten/
https://www.anti-spiegel.ru/2019/krim-schulunterricht-wird-in-allen-sprachen-der-nationalen-minderheiten-angeboten/


6/9

ZDF: Cynická německá televize

Bohužel i SOS dětské vesničky jsou pod tlakem propagandy z

USA. 21. února ZDF pod titulkem „ Ukrajinci přivezeni do Ruska –

unesené děti: zapojeny SOS dětské vesničky “ vytvořila spojení mezi

tvrzeními studie financované ministerstvem zahraničí USA a SOS

dětskými vesničkami:

„Výzkum ZDF ukazuje bezhlavě: Do únosů může být zapojena i

humanitární organizace SOS dětské vesničky. Záběry ukazují, že

ukrajinské děti dávají v Rusku k adopci. Budou odvezeni do domů z

červených cihel v osadě Tomilino u Moskvy. Osada je od roku 1990

součástí SOS dětských vesniček. Maria Lvova-Belova také

navštěvuje pečovatelskou vesnici a pořádá tam akce Putinova

strana Jednotné Rusko.

To je propaganda z nejspodnějšího šuplíku, protože pomoc dětem je

úkolem SOS dětských vesniček. V každé zemi k tomu neodmyslitelně

patří spolupráce s místními úřady a cílem SOS dětských vesniček je

najít dětem nový domov, tedy pěstouny či adoptivní rodiče. SOS

dětské vesničky se v současnosti starají o 296 167 dětí na 721 místech

ve 138 zemích. SOS dětské vesničky nejsou – alespoň podle toho, co

jsem mohl zjistit – politické. Pomáhají dětem, kde mohou, a

nenechají se zneužít jako politický nástroj. V jejich výroční

zprávě jsem nenašel žádné větší dary od západních oligarchů (Gates,

Soros, Rockefeller atd.), kteří si svými dary vždy „kupují“ politický

vliv.

To mimochodem ukazuje, že oligarchům, kterým média přezdívají

„filantropové“, nejde o „záchranu světa“, ale o rozšíření své moci a

bohatství. Zřejmě nedarují žádné peníze apolitické organizaci, která

chce jen pomáhat dětem po celém světě. O pomoc dětem evidentně

moc nestojí.

Drzost, s jakou ZDF a další média očerňují SOS dětské vesničky, aby

vygenerovaly pár titulků pro studii financovanou ministerstvem

zahraničí USA, nelze popsat citelně. Jediné, čím se SOS dětské

https://www.zdf.de/nachrichten/politik/verschleppte-kinder-sos-kinderdoerfer-ukraine-krieg-russland-100.html
https://www.sos-kinderdorf.de/resource/blob/94298/f05e6e5b070b879c853cf5de0e6c14eb/jahresbericht-des-sos-kinderdorf-e-v--2021-data.pdf


7/9

vesničky „provinily“, je to, že působí v Rusku, spolupracují s ruskými

úřady a hledají ruské pěstounské a adoptivní rodiny pro ruské děti.

Záminkou k házení špíny na SOS dětské vesničky byla v této

souvislosti zpráva z SOS dětských vesniček z listopadu , ve které SOS

dětské vesničky informovaly, že je hlídáno 13 dětí z Doněcka, jejichž

původ není jasný. Péči o děti hradí ruská vláda. SOS dětské vesničky

bohužel neuvádějí, jak jsou děti staré. Dá se ale předpokládat, že jde

o velmi malé děti, které samy nedokážou říct, odkud pocházejí.

Že média jako ZDF, skutečnost, že SOS dětské vesničky nedokážou

objasnit přesný původ 13 (pravděpodobně velmi malých) dětí, které

pocházejí z válečné zóny a mohou být sirotky bez dokladů a které

pomoc SOS dětských vesniček skutečně potřebují, stát dokonce platí

SOS dětským vesničkám za použití pro propagandistickou kampaň je

nepořádek.

Navíc tu evidentně není žádná souvislost se studií, která mluví o

6000 a ne o 13 dětech.

Jak studie probíhala

Je zřejmé, že mezi dotyčnými dětmi, o které se SOS dětské vesničky

starají, a studií financovanou ministerstvem zahraničí USA

neexistuje žádná souvislost. Důvod najdeme v samotné studii,

popisuje totiž, jak studie vznikala. Studie je založena na satelitních

snímcích (pocházejících samozřejmě od výše zmíněných amerických

zpravodajských služeb) a veřejně dostupných datech, tedy příspěvků

na sociálních sítích a podobně.

Autoři studie například konkrétně píší:

„Yale HRL neprovádí výslechy se svědky nebo oběťmi; shromažďují

se pouze konkrétní informace dostupné v otevřených zdrojích. (…)

Stejně tak společnost Yale HRL neprovádí šetření na místě, a proto

nepožádala o přístup do skladů.“

https://www.sos-kinderdoerfer.de/informieren/ueber-uns/safeguarding/fall-in-russland


8/9

V jednoduché řeči to znamená, že tvrzení, že Rusko „uneslo“ 6 000

ukrajinských dětí, bylo učiněno na základě satelitních snímků

zařízení, ale nikdo se ani nepokusil tato zařízení navštívit, aby zjistil,

co tam vlastně je a jak to s dětmi je ( pokud vůbec nějaké

jsou). Některé příspěvky byly také převzaty ze sociálních médií, i

když opět žádný z autorů studie nemluvil s lidmi, kteří ji zveřejnili,

aby zjistili, kdo ji zveřejnil a zda byly příspěvky vůbec pravdivé.

To znamená, že americká vláda zaplatila za zveřejnění

studie, která nebyla založena na žádných spolehlivých

datech. Takto připravená studie může přinést jakýkoli

výsledek, který si finančník přeje. A přesně to se stalo v této

studii.

Z této de facto bezcenné studie však „kvalitní média“ – v tomto

případě konkrétně ZDF – vycházela řada článků a minimálně jedna

podrobná „reportáž“. A jako by to nestačilo, ZDF se pokusila

zdiskreditovat i SOS dětské vesničky, které prostě chtějí dětem

pomáhat.

Ale podle logiky ZDF se zdá, že ruské děti si pomoc nezaslouží.

Thomas Röper

____________________

Sdílet:

https://www.anti-spiegel.ru/2023/hat-russland-6-000-ukrainische-kinder-verschleppt/


9/9








