
1/9

kuryr 18. února 2023

Válečná propaganda ve švýcarských médiích
infokuryr.cz/n/2023/02/18/valecna-propaganda-ve-svycarskych-mediich

Proč švýcarská média o válce na Ukrajině téměř výhradně

šíří propagandu NATO.

Válečná propaganda ve švýcarských médiích?

Dobře informovaný čtenář si rychle všimne, že i v údajně neutrálním

Švýcarsku tradiční média o válce na Ukrajině šíří téměř výhradně

propagandu NATO.

Propaganda ve švýcarských médiích se dá v podstatě rozdělit do tří

kategorií : Za prvé, propaganda o historii války; za druhé,

propaganda na téma vývozu energie a surovin; za třetí, takzvaná

krutá propaganda o (údajných) válečných zločinech.

Švýcarská média by ráda prodala vypuknutí války svým

důvěřivým čtenářům a divákům jako „nevyprovokovanou

ruskou invazi“. Ve skutečnosti Rusko reagovalo na nezákonný

americký převrat a masakr na Majdanu v Kyjevě v roce

2014; následné rozšíření NATO na Ukrajinu doplněné

http://www.infokuryr.cz/n/2023/02/18/valecna-propaganda-ve-svycarskych-mediich/
https://swprs.org/ukraine-situation-and-background/
https://rumble.com/vxdun0-the-maidan-sniper-massacre-revealing-ukraine.html


2/9

společnými vojenskými cvičeními ; sabotáž Minské dohody ; a

pokračující bombardování ruskojazyčného obyvatelstva

Donbasu. USA by nepochybně reagovaly v podstatě stejným

způsobem na vojenské spojenectví mezi Kubou nebo Mexikem a

Ruskem nebo Čínou.

Pokud jde o export energie a komodit, švýcarská média by ráda

oklamala své publikum, aby si myslelo, že Rusko používá energii,

obilí a další komodity jako „zbraň“. Ve skutečnosti je to naopak :

zatímco Rusko chce dál vyvážet a vydělávat, západní sankce blokují

ruské plynovody, ropné tankery, vývoz obilí a hnojiv . Ukrajinská

dohoda o obilí byla použita při útoku na Krymský most a plynovody

NordStream byly vyhozeny do povětří při americké vojenské akci v

září . Za vyšší ceny energií jsou zodpovědné USA a EU, nikoli Rusko.

Pokud jde o válečné zločiny  , švýcarská média se snaží přesvědčit

své publikum, že je páchají především ruští vojáci. Ve skutečnosti

dosud většinu válečných zločinů a úmyslných útoků na civilisty

spáchaly ukrajinské jednotky a milice , zatímco Rusko se dosud

snažilo civilním obětem vyhnout. K zamaskování této skutečnosti se

používají tři známé techniky: za prvé, ukrajinské akce jsou

prezentovány jako ruské akce; za druhé, ukrajinské akce jsou

ignorovány nebo zlehčovány; za třetí, ruské akce jsou vymyšlené,

falšované nebo zveličované.

Mezi nejznámější příklady zatím patří údajné ruské bombardování

divadla v Mariupolu (vyhozené azovskými vojsky ); údajné ruské

bombardování porodnice v Mariupolu (svědci nesouhlasili ,

pachatelé nejasní); údajný „masakr v Bucha“ (úmrtí z

ukrajinské dělostřelecké palby a poprava „kolaborantů“, plus

ruská poprava asi dvanácti partyzánů a špionů, stejně

jako výstřely na civilisty blížící se k vojenským kolonám); údajné

ruské bombardování vlakového nádražíKramatorsk, zajatecký

tábor Elenovka a jaderná elektrárna v Záporoží

(všechny ukrajinské bombové útoky); údajné ruské

bombardování „nákupních

https://multipolar-magazin.de/artikel/ein-durchtrenntes-europa
https://swprs.org/the-ukraine-war-in-2023/#the-minsk-agreement
https://libyancivilwar.blogspot.com/2023/01/donbass-shelling-and-russias-unprovoked.html
https://swprs.org/is-russia-limiting-gas-flows-to-europe/
https://www.infosperber.ch/politik/putins-eiskalte-gnadenlose-erpressung-war-kriegs-rhetorik/
https://swprs.org/ukraine-war-new-developments/#crimea-bridge-explosion
https://www.mintpressnews.com/evidence-united-states-role-nord-stream-pipeline-blasts/282149/
https://swprs.org/the-ukraine-war-in-2023/#war-crimes-and-war-propaganda
https://thegrayzone.com/2022/03/18/bombing-mariupol-theater-ukrainian-azov-nato-intervention/
https://thegrayzone.com/2022/04/03/testimony-mariupol-hospital-ukrainian-deceptions-media-malpractice/
https://libyancivilwar.blogspot.com/2022/04/the-bucha-massacres-mortar-alley.html
https://covertactionmagazine.com/2022/04/06/was-alleged-russian-army-massacre-of-civilians-at-bucha-actually-a-false-flag-event-staged-by-ukrainian-nazis/
https://www.youtube.com/watch?v=IrGZ66uKcl0
https://www.youtube.com/watch?v=IrGZ66uKcl0
https://southfront.org/last-point-in-kievs-lies-about-bloody-attack-on-civilians-with-tochka-u-missile/


3/9

center“ a „škol“ (ukrajinských základen nebo arzenálů ); údajně

ruské rakety, které dopadly v Polsku a v obytných blocích

v Kyjevě a Dněpru (ukrajinské protiletadlové rakety ); stejně

jako vykonstruované příběhy o údajném ruském „hromadném

znásilňování“ a „mučírnách“ –zatímco na ukrajinské straně již

byly zdokumentovány desítky hromadných

poprav a mučení válečných zajatců. To a

každodenní bombardování města Doněck ukrajinskými jednotkami

však není ve švýcarských médiích téměř tématem.

Švýcarská média šíří falešné zprávy a propagandu o všech těchto

událostech – a mnoha dalších . Výše uvedený obrázek ukazuje

zavádějící zprávy z Tagesschau a 10vor10 o divadle a porodní klinice

v Mariupolu, dopadu rakety v Dněpru a obrázek na pozadí

z SRF Rundschau, který je na několik sekund zobrazen jako děsivý

efekt.

Hlavním ruským válečným zločinem na Ukrajině bylo dosud

systematické ničení energetické infrastruktury drony a

raketami. Začalo to v říjnu v reakci na ukrajinský útok na Krymský

most a při snaze vyhnout se přímým civilním obětem to stále může

vyvolat humanitární krizi.

Nejnověji ukrajinští a američtí novináři a také bývalý izraelský

premiér Naftali Bennett uvedli , že Rusko a Ukrajina byly na jaře

2022 blízko diplomatické dohodě , ale ta

byla zablokována americkou a britskou vládou – to nebyl problém.

švýcarská média zatím .

Důvody švýcarské válečné propagandy

Jak lze vysvětlit takové jednostranné zpravodajství a každodenní

válečnou propagandu ve švýcarských médiích? Důvody jsou

geopolitické a strukturální.

https://southfront.org/in-video-cruel-russians-destroy-schools-kindergartens-in-ukraine/
https://southfront.org/in-video-russian-strike-eliminates-large-ammunition-depot-in-kyiv/
https://waronfakes.com/vsu/fake-russian-forces-attack-a-multi-story-building-in-dnipro-with-an-x-22-missile-while-the-ukrainian-army-lacks-air-defence-capabilities-to-shoot-down-such-missiles/
https://caitlinjohnstone.com/2022/10/16/theyre-recycling-the-viagra-rape-atrocity-propaganda-they-used-on-libya/
https://theindicter.com/ukraine-forces-executions-of-30-russian-pow-most-of-them-n-24-murdered-with-point-blank-headshots/
https://thegrayzone.com/2022/04/17/traitor-zelensky-assassination-kidnapping-arrest-political-opposition/
https://southfront.org/ukrainian-military-subjected-donetsk-to-most-powerful-shelling-since-2014/
https://www.srf.ch/play/tv/rundschau/video/propaganda-als-waffe-der-krieg-im-netz?urn=urn%3Asrf%3Avideo%3Ab58c835b-dd81-409e-a4f8-e727532e161d
https://www.firstpost.com/world/ex-israel-prime-minister-naftali-bennett-blames-west-for-thwarting-possibility-of-peace-between-russia-ukraine-12112962.html
https://responsiblestatecraft.org/2022/09/02/diplomacy-watch-why-did-the-west-stop-a-peace-deal-in-ukraine/


4/9

Cenzura a autocenzura existovaly ve Švýcarsku již během 1. a 2.

světové války , i když v té době ještě zasahovaly „obě strany“

konfliktu. Kromě toho mělo Švýcarsko v té době ještě skutečně

rozmanitá média, i když šlo o geopolitické otázky, takže celkové

zpravodajství bylo skutečně velmi komplexní, vyvážené a

mezinárodně respektované.

Se studenou válkou se však ekonomická a vojenská závislost

Švýcarska na USA a NATO natolik rozrostla, že zásadně kritická

mediální práce na geopolitických otázkách již nebyla možná. Z

dokumentů z aféry Fichen vyplývá , že švýcarská tajná

služba sledovala nonkonformní novináře a v případě potřeby

intervenovala u vydavatelů. Byla to také doba Schweizer Crypto

AG ovládaná CIA .

S koncem studené války v roce 1991 a zejména se začátkem „války

proti terorismu“ v roce 2001 se prostor pro kritickou mediální

práci na geopolitických otázkách („buď s námi, nebo proti

nám“) nadále snižoval . V roce 1996 také Švýcarsko vstoupilo do

partnerství s NATO – bez referenda . Tato závislost a vzájemná

závislost je viditelná také prostřednictvím členství švýcarských

mediálních bossů v transatlantických orgánech .

Pokud by tradiční švýcarská média měla nezávisle a kriticky

informovat o geopolitických konfliktech a válkách, byla by to vlastně

přímá provokace aliance NATO.

Dalším faktorem je rychle postupující koncentrace médií na

pouhých pět hlavních poskytovatelů , kteří ovládají přibližně 90 %

švýcarského mediálního trhu.

Obzvláště důležitou roli hrají také tzv. tiskové agentury . V 19. století

si neutrální Švýcarsko založilo vlastní tiskovou agenturu

Schweizerische Depeschen-Agentur SDA, aby nebylo závislé na

https://swprs.org/zensur-und-selbstzensur/
https://fichenfritz.ch/
https://www.infosperber.ch/Medien/Demokratie-Pressevielfalt-Medien
https://swprs.org/die-crypto-und-der-journalismus/
https://www.youtube.com/watch?v=-qdvm6h8WKg
https://swprs.org/nato-partnerschaft-medien/
https://swprs.org/netzwerk-medien-schweiz/
https://swprs.org/netzwerk-medien-schweiz/
https://swprs.org/dpa-uebernimmt-sda-auslandsdienst/


5/9

velmocích v mezinárodních otázkách. Mezitím existují pouze tři

světové agentury, od nichž noviny, televize a rozhlas dostávají své

„zprávy“: americká AP, britská Reuters a francouzská AFP.

Před třemi lety musela SDA z cenových důvodů dokonce zcela

předat svou zahraniční službu německé DPA v Berlíně , která zase

spolupracuje s americkou AP. Její bývalý šéf Tom Curley v roce

2009 vysvětlil , jak americká armáda vyvíjí tlak na agenturu AP, aby

zabránila kritickým zprávám o vojenských operacích. A informátor

CIA John Stockwell již v roce 1985 odhalil , jak jeho tým podstrčil

falešné zprávy o agenturách a médiích.

Nic netušící spotřebitelé švýcarských médií nakonec primárně

dostávají (přeložené) agenturní zprávy z metropolí NATO New York,

Londýn a Paříž prostřednictvím rádia, televize, novin nebo

zpravodajských aplikací. I zahraniční korespondenti, kteří si ve

Švýcarsku beztak mohou dovolit téměř jen NZZ a SRF, se většinou

musejí odvolávat . Zprávy jsou pak ochotně doplněny prohlášeními

„odborníků“ z think-tanků NATO a nevládních

organizací financovaných USA , včetně „Amnesty International“ a

„Human Rights Watch“.

Důležitou roli, zejména ve válce na Ukrajině, hrají také

mezinárodní PR agentury , které radí ukrajinské vládě a které již

obletěly stovky propagandistických příběhů po celém světě . Již

během jugoslávských válek v 90. letech 20. století vytvářely PR

agentury zprávy o údajných „táborech smrti“ a „masakrech“, které se

později ukázaly jako falešné.

Tímto způsobem si průměrný občan – ať už ve škole, zaměstnaný

nebo v důchodu – v konečném důsledku vytváří

ucelenou „propagandistickou matrici“ , z níž je zpočátku těžké

uniknout. Nepomůže ani pohled na pohodlnou online

encyklopedii Wikipedie , kterou už dávno převzaly západní tajné

služby, PR agentury a aktivisté .

https://swprs.org/der-propaganda-multiplikator/
https://swprs.org/dpa-uebernimmt-sda-auslandsdienst/
https://swprs.org/der-propaganda-multiplikator/
https://swprs.org/the-cia-and-the-media/
https://swprs.org/der-propaganda-multiplikator/
https://swprs.org/der-propaganda-multiplikator/
https://swprs.org/2020/01/01/organizations-funded-by-the-us-ned/
https://www.mintpressnews.com/ukraine-propaganda-war-international-pr-firms-dc-lobbyists-cia-cutouts/280012/
https://swprs.org/propaganda-im-jugoslawienkrieg/
https://swprs.org/die-propaganda-matrix/
https://swprs.org/wikipedia-eine-desinformations-operation/


6/9

Pokud se švýcarský novinář nedrží kýženého narativu o

geopolitických otázkách , což je díky obecným podmínkám beztak

vzácné, reakce následuje okamžitě.

Když například mezinárodní šéf tehdy levicově liberálního

Weltwoche publikoval kritický článek o práci médií

během bosenské války , němečtí a švýcarští vydavatelé

okamžitě zasáhli a novinář byl dočasně zakázán

psát . Švýcarský historik Daniele Ganser , který je kritický pro

NATO, byl již odstraněn ze všech švýcarských univerzit a

švýcarskými médii ho léta očerňují. Přesto je dnes pravděpodobně

úspěšnější než kdy jindy.

Od roku 2016 švýcarská média, od Aargauer Zeitung po Republic a

NZZ, přinášela šokující příběhy o údajném „spiknutí

Russiagate“ , které se nedávno ukázalo jako fiktivní od začátku do

konce . Pokud jde o syrskou válku , švýcarská média stále píší o

údajných „útocích jedovatým plynem“ ze strany syrské vlády, které se

již dávno ukázaly jako operace islamistů podporovaných USA . V

jednom případě BBC dokonce sama zinscenovala údajný „chemický

útok“ společně s „rebely“ a britskými specialisty .

Švýcarská média ve zkratce

Krátký pohled na dnešní švýcarskou mediální krajinu odhaluje

následující obrázek.

Dobře hodnocená studie SPR o buržoazních akademických

novinách Neue Zürcher Zeitung (NZZ) již v roce 2016 ukázala, že

kolem 90 % propagandy o tehdejším ukrajinském konfliktu a syrské

válce šíří strana konfliktu USA/NATO. Od té doby se NZZ pod

vedením šéfredaktora a „atlantika“ Erica Gujera ještě více dostal do

souladu s NATO . Gujer v roce 2010 napsal knihu s bývalým

ředitelem neokonzervativní skupiny Project for a New American

Century a udržoval kontakty se zpravodajskými agenturami ve

Švýcarsku a Německu. Někteří novináři NZZ jsou také „mladými

vůdci“ „americké švýcarské nadace“.

https://swprs.org/das-gewuenschte-narrativ/
https://swprs.org/anschlag-auf-die-forschungsfreiheit/
https://www.spiked-online.com/2023/02/08/how-the-press-fell-for-the-russiagate-conspiracy-theory/
https://thegrayzone.com/2021/11/22/corrupting-science-in-syria-probe-opcw-erased-experts-inconvenient-findings/
https://www.globalresearch.ca/the-bbc-saving-syrias-children-documentary-staged-events-fake-video-footage/5470158
https://swprs.org/die-nzz-studie/
https://swprs.org/nzz-new-american-century/
https://swprs.org/nzz-new-american-century/
https://swprs.org/nzz-new-american-century/
https://swprs.org/netzwerk-medien-schweiz/


7/9

Vydavatelství Tamedia , které dominuje Švýcarsku, které vlastní 20

Minuten, Zürcher Tages-Anzeiger, Berner Bund a Basler Zeitung, již

z velké části zadalo svou zahraniční redakci Süddeutsche Zeitung v

Mnichově, který je zase úzce zapojen do NATO. těla takový jako

Atlantik most je integrován . Konkrétně „20 minut“ se během války

na Ukrajině vyvinulo ve skutečný vícenásobný raketomet

pro padělky a propagandu .

Ringier -Verlag a „Blick“ přitahovaly pozornost během koronavirové

katastrofy zvláště provládní žurnalistikou a radikálními hesly

(„solidarita s neočkovanými je u konce“). Ringier spolupracuje s

německým Springer-Verlag, jehož firemní politika stanoví „podporu

transatlantické aliance“ . V květnu 2022 Blick exkluzivně

zveřejnil falešný příběh o údajných ruských zvěrstvech na Ukrajině.

Již v březnu 2022 vyzval vydavatel CH Media (Aargauer Zeitung,

Watson, Tele Züri, Tele Bärn atd.) k opuštění všech váhání, dodání

více zbraní a nebát se jaderné války. V hipsterském médiu Watson

píší mladí novináři měkké PR články, zatímco tvrdou propagandu

NATO kupují německá média nebo píše 70letý válečný kůň . V roce

2015 Watson omylem zkopíroval kritický článek o syrské válce z

Infosperberu – během dvou dnů byl smazán a autor byl uražen jako

„Putin troll“.

Ve Schweizer Fernsehen referuje o Ukrajině korespondent

z východní Evropy, který dříve pracoval pro médium CIA „Rádio

Svobodná Evropa“ , zatímco v 10vor10 moderuje „Mladý vůdce“ z

Americké švýcarské nadace a Rundschau založené Bilderbergerem z

„ruské propagandy“ varuje. Již v roce 2016 studie SPR ukázala, jak

SRF klame své diváky prostřednictvím různých manipulačních

technik, včetně jemné strašidelné hudby .

Ve švýcarském rádiu ochotného

posluchače informuje diplomatický zpravodaj , který byl již v 90.

letech pro vstup Švýcarska do NATO. Kdo se bude chtít obrátit se

https://swprs.org/tagesanzeiger/
https://swprs.org/netzwerk-medien-deutschland/
https://www.20min.ch/story/die-eltern-erzaehlen-aus-dem-leben-des-legendaeren-geists-von-kiew-162241449006
https://www.20min.ch/story/ist-das-ueberhaupt-putin-kreml-soll-double-in-den-iran-geschickt-haben-762606326399
https://swprs.org/ringier-regierungspropaganda/
https://swprs.org/netzwerk-medien-schweiz/
https://swprs.org/netzwerk-medien-deutschland/
https://weltwoche.ch/daily/fake-news-im-blick-die-ukrainische-kommissarin-fuer-menschenrechte-berichtet-via-ringier-ueber-abscheuliche-russische-graeueltaten-mittlerweile-gestand-sie-gelogen-zu-haben-nur-dem-blick-ist-das/
https://www.tagblatt.ch/meinung/kommentare/leitartikel-des-verlegers-der-westen-muss-seine-feigheit-ueberwinden-und-putin-endlich-in-die-schranken-weisen-ld.2265259
https://swprs.org/netzwerk-medien-schweiz/
https://www.watson.ch/international/analyse/737685416-diese-drei-putin-luegen-musst-du-durchschauen
https://swprs.org/das-gewuenschte-narrativ-ii/
https://swprs.org/der-korrespondent/
https://swprs.org/netzwerk-medien-schweiz/
https://swprs.org/die-srf-rundschau-hinterfragt/
https://swprs.org/srf-propaganda-analyse/
https://swprs.org/der-korrespondent/


8/9

stížností na ombudsmana , nedostane nic , protože podle toho

nesmí být příspěvky SRF do mezinárodních konfliktů „ani neutrální,

ani vyvážené“.

Dokonce i údajně „levá alternativa“ WOZ a zvídavá republika jsou

zázračně v souladu s transatlantickou linií NATO v geopolitických

otázkách, jak je vysvětleno v článcích „WOZ a světová

politika“ a „Republika a impérium“ .

Většina švýcarských médií musela před několika lety zablokovat nebo

omezit čtenářská fóra na témata související s Ruskem kvůli údajným

„Putinovým trollům“ – ve skutečnosti to byli zjevně dobře

informovaní čtenáři, kteří rychle vyvrátili propagandu NATO.

Tu a tam se ve švýcarských médiích objeví zaneprázdněný válečný

reportér , který již poskytl „dobré příběhy“ o syrských rebelech a pro

kterého neutralita „nepřichází v úvahu“.

Dvě výrazné výjimky jsou levicový,

pacifistický Infosperber a konzervativně

neutrální Weltwoche . vypukla válka a okamžitě se stal

požárem. Novinář poté založil švýcarskou

platformu GlobalBridge, která se specializuje na geopolitiku .

Bystrý čtenář, který se nechce nechat zmást propagandou médií v

souladu s NATO a hledá jiné alternativy , může použít

aktualizovaný mediální navigátor SPR nebo si udělat představu o

samotných událostech pomocí originálního video materiálu a v

reálném čase. analýza . Rostoucí online cenzura se dá obejít

i různými triky . Měli bychom si však dávat pozor i na

skutečnou ruskou propagandu .

Závěr

Švýcarsko v poslední době stále více podkopává svou historicky

ověřenou neutralitu – riskantní a krátkozrakou strategii, která by se

mohla pomstít v případě ruského vítězství nebo ruské porážky a

která také znemožňuje diplomatickou zprostředkovatelskou roli. Ve

https://swprs.org/propaganda-im-staatsauftrag/
https://swprs.org/die-woz-und-die-weltpolitik/
https://swprs.org/die-republik-und-das-imperium/
https://www.telepolis.de/features/Konzentriertes-Gejammer-NZZ-schliesst-Kommentarspalte-3618957.html
https://swprs.org/der-kriegsreporter/
https://www.infosperber.ch/medien/ueber-die-netzwelt/christian-mueller-verlaesst-unsere-redaktionsleitung/
https://globalbridge.ch/
https://swprs.org/medien-navigator/
https://swprs.org/how-to-follow-the-ukraine-war/
https://swprs.org/mediennutzung-tipps/
https://swprs.org/russische-propaganda/


9/9

skutečnosti by byl „švýcarský model“ s federalismem,

mnohojazyčností a neutralitou pravděpodobně jediným schůdným

řešením i pro Ukrajinu.

Ve švýcarských médiích o tom ale nejspíš nic neuslyšíte.

Příloha

Švýcarská média v transatlantické síti ( čtěte více ).

Švýcarská média: Transatlantická síť

Viz také

Sdílet:







https://swprs.org/netzwerk-medien-schweiz/
https://i0.wp.com/swprs.org/wp-content/uploads/2020/08/medien-netzwerk-schweiz-hd.png?ssl=1

