
1/8

Do kampaně vstoupily dezinformační weby. Nahrávají
Rusku a Babišovi

seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-do-kampane-vstoupily-dezinformacni-weby-nahravaji-rusku-a-babisovi-
223683

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Do kampaně před finále přímé volby prezidenta promlouvá

i dezinformační scéna.

Seznam Zprávy zmonitorovaly obsah řetězových e-mailů či 22 webů,

které po vpádu Ruska na Ukrajinu označilo Vojenské zpravodajství

za kanály hybridní války.

Podle politologa a odborníka na dezinformace Miloše Gregora

z brněnské Masarykovy univerzity je cílem jejich kampaně odradit

voliče Petra Pavla od účasti ve druhém kole a pomoci tak jeho

protikandidátovi. „Podíváme-li se na volební účast, která byla

v prvním kole nebývale vysoká, šance mobilizovat další voliče už

příliš není. Mnohem větší šancí pro Andreje Babiše je odradit od

voleb příznivce Petra Pavla,“ říká Gregor.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-do-kampane-vstoupily-dezinformacni-weby-nahravaji-rusku-a-babisovi-223683#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest204_anketa_k_prihlaseni_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz


2/8

Podle experta, který se manipulacemi a dezinformacemi dlouhodobě

zabývá, není synergie mezi kampaní Babiše a obsahem

dezinformačních webů či řetězových e-mailů náhodná. Dokládá to

tím, že Babišův marketingový tým odstartoval radikální část

kampaně hned v sobotu po vyhlášení výsledků voleb.

„Vystřílet si takhle radikální část kampaně hned na začátku nedává

smysl,“ říká Gregor s tím, že „nejde o náhodu“. Rychlý start dává

totiž podle něho prostor, aby se sdělení kampaně stihlo rozšířit

řetězovými e-maily a dalšími dezinformačními kanály.

„Buď udělali absolutní amatérskou chybu, což se mi u sehraného

týmu, který dlouhodobě dělá kampaně a ví, jak funguje ta dynamika,

nezdá. Anebo to byl záměr. Dva týdny zbývající do druhého kola

volby se mohou zdát jako krátká doba, ale v myslích voličů tomu tak

není,“ vysvětluje Gregor.

Co říká postřehu, že má podporu dezinformačních webů, se redakce

zeptala i Andreje Babiše. Na otázky, jak si ji případně vysvětluje a zda

je za ni rád, nejprve přes sms zprávu neodpověděl. Reportérka

Seznam Zpráv jej tedy oslovila po jedné z debat prezidentských

kandidátů. Babiš ale dělal, že o tématu neví. „Já nevím, o čem

mluvíte,“ odbyl reportérku a dodal: „Nemám k tomu, co říct. Já

chápu, že děláte kampaň proti Babišovi.“

Ověřeno: Jak je to s Babišovým billboardem

16. 1. 19:05

Vedoucí kolotoče: Volte Babiše

Dvaadvacet webových titulů, jejichž obsah redakce před druhým

kolem přímé volby prošla, bylo loni po útoku na Ukrajinu, na žádost

Vojenského zpravodajství, provozovateli zablokováno.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-overeno-babis-by-nezatahl-cesko-do-valky-nemohl-by-ale-ani-pavel-223605
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-overeno-babis-by-nezatahl-cesko-do-valky-nemohl-by-ale-ani-pavel-223605


3/8

Šlo o bezprecedentní krok, který vláda slibovala ukotvit zákonem, ale

dosud se tak nestalo. Většina stránek tak znovu běží.

Díky tomu například Aeronet, jeden z nejvlivnějších webů

dezinformační scény, vykresluje obrázek budoucnosti v podobném

duchu jako billboardy Andreje Babiše. Ten svého protikandidáta

obviňuje, že chce válku s Ruskem. A Aeronet píše: „Pokud nedojde

k mobilizaci nevoličů a ke zvolení Andreje Babiše, bude mít po

druhém kole voleb ČR na Hradě válečného generála přichystaného

společně s Fialou poslat do války proti Rusku celý národ.“

Autor příspěvku skrývající se pod podpisovou zkratkou VK, neboli

Vedoucí kolotoče, přidává k těmto větám konstrukci, že se Česko

fašizuje a vývoj přirovnává k nástupu Adolfa Hitlera k moci

v Německu. Podobně jako když ruská propaganda údajným bojem

proti nacistům zdůvodňuje nevyprovokovanou agresi vůči Ukrajině.

Aeronet ruskou propagandu šíří dlouhodobě a jeho provozovatelé se

pokoušejí skrýt svou identitu. Pátrání Respektu a Reportérů ČT ale

v roce 2020 odhalilo, že statisícové dary zasílané příspěvky přes

bankovní účty bílých koňů putují muži skrývajícímu se ve

slovenském Trenčíně.

„VK“ vystupuje také v internetovém rádiu Svobodný vysílač. Tam

před volbou českého prezidenta zdůraznil i to, že Petr Pavel je podle

něj vládní kandidát. Navzdory faktu, že Pavla do voleb poslaly

podpisy sebrané od 81 tisíc voličů. „Vedoucí kolotoče“ tvrdí, že volby

budou referendem o vládě. „Pokud národ nesouhlasí s Fialovou

vládou, bude to v těch prezidentských volbách plně reflektováno

a Andrej Babiš s drtivým vítězstvím se stane prezidentem republiky,“

tvrdí autor tající svoji identitu.

Válku jsem zažil. Jsem poslední, kdo by ji chtěl

https://www.respekt.cz/tydenik/2020/10/tajny-zivot-jednoho-pokladnika


4/8

Petr Pavel řekl, že udržení míru mu leží na srdci mnohem víc než

řadě politiků, protože válku zažil a viděl, jak dopadá na vojáky i

civilní obyvatelstvo. „Jsem poslední, kdo by chtěl zemi vtáhnout

do války,“ řekl a zdůraznil, že při své práci v NATO usiloval o

udržení míru a odrazoval možné agresory od útoku na její členy.

Strašení zatažením do války či vyhlášením mobilizace Pavel

nazval zbabělostí a podlostí nejhlubšího zrna. „Je to zneužívání

strachu ve vlastní politický prospěch,“ uvedl. Má podle něj smysl

chránit mír a usilovat o něj. Doplnil, že jako voják by nikoho do

konfliktu netlačil. „Armády plní politické zadání, války začínají

politici,“ uvedl.

Ústavní právníci navíc dementují, že by se svými pravomocemi

vůbec mohl Česko do války zatáhnout, i kdyby si to přál.

Zdůrazňuje to například Jan Kysela. O vyhlášení válečného stavu

v případě napadení ČR nebo při plnění spojeneckých závazků

rozhodují totiž obě komory Parlamentu.

Totéž platí pro rozhodování o vysílání českých vojáků do

zahraničí a přijetí zahraničních v Česku.

Promluvil i prokurátor

Web cz24.news otevíral tento týden svůj obsah videem, které se šíří

i v e-mailech a na sociálních sítích. Vystupuje v něm hlavní vojenský

prokurátor z éry bývalého režimu Miroslav Kříženecký a tvrdí, že je

Rusy vydíratelný nebo že zradil režim komunistů, kterému se zavázal

sloužit.

Vojenský historik Eduard Stehlík a zároveň podporovatel Petra Pavla

označil video za manipulativní. „Je to prakticky velká snůška

polopravd, nesmyslů a lží. Neuvádí jména, hovoří o vázacích aktech,

které nepředloží. Mluví o tom, že údajně není přístupný spis pana

generála, ale ten přístupný je,“ uvádí Stehlík na adresu právníka,

jehož vazby jsme podrobněji popsali v samostatném textu.

https://www.facebook.com/jan.kysela.3/posts/pfbid0RjT62MiXcNEfqP3AhChaTN5r7Xahz4Lgh21VdW75D25ZejN5SyCXZTZAg1omLcxWl
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/volby-prezidentske-pavlovu-minulost-ve-videu-kritizuje-zemanuv-pritel-nekopu-za-nikoho-tvrdi-223569


5/8

Stejné video s bývalým vojenským prokurátorem šíří i web

Infokurýr.cz. Už dříve novináři zjistili, že za ním stojí suspendovaný

pravoslavný kněz Eugen Freimann, kterého zároveň platil český

stát – jako probačního úředníka vykonávajícího dohled nad

odsouzenými. Web Freimann ovládá pomocí falešné novinářské

asociace, která navazuje na práci podobné organizace, za níž stála

KGB.

Infokurýr vydal v úterý článek s titulkem „Válka agentů – Pávek vs.

Bureš“, v němž porovnává komunistickou minulost obou kandidátů.

A dochází k závěru, že „zatímco u Bureše šlo především o to, jak

zabránit šmelinám a úplatkům, v případě Pávka šlo doslova o život“.

Na sociálních sítích některé předchozí příspěvky Infokurýru měly

zásah v řádech stovek tisíc lidí.

Vlasti zdar, Pavlovi zmar

Na stránkách Czech Free Press agituje pro volbu Andreje Babiše

dříve odsouzený šéf krajně pravicové Národní demokracie Adam B.

Bartoš. Toho v minulosti soud uznal vinným z šíření nenávisti proti

židům. Naposledy za své protižidovské texty dostal podmínku kvůli

popírání a schvalování genocidy, podněcování nenávisti a hanobení

národa.

Bartoš se dlouhodobě netají vřelým vztahem k Vladimir Putinovi

a žádá také vystoupení Česka z EU a NATO.

„I když bude ještě druhé kolo voleb a vše ještě může dopadnout jinak,

už jen to, jakou podporu získal válečný štváč Pavel v prvním kole, je

děsivé. Naše volba tak bude v tomto případě ne pro Babiše, ale spíše

a přesněji: proti Pavlovi. Za předpokladu, že se Babiš jasně vysloví

proti válce, má smysl k volbám jít a volit proti Pavlovi,“ napsal nyní

Bartoš a se čtenáři se loučí pozdravem „Vlasti zdar, Pavlovi zmar!“

Foto: Protiproud

Server Protiproud čtenáře děsí jadernou válkou.



6/8

Psychiatr a američtí jestřábi

Leitmotiv generála Pavla ženoucího Česko do války razí i další

dezinformační web Nová republika. Ten provozuje spolek napsaný na

europoslance a člena předsednictva SPD Ivana Davida, který

například po červnovém ruském útoku na ukrajinské nákupní

centrum plném lidí tvrdil, že šlo o sklad zbraní.

Nyní před volbou prezidenta tento server píše, že kandidát Petr Pavel

„je téměř čítankový reprezentant lobby amerického hlubokého státu,

tedy zástupce jednoho z nejvlivnějších, nejmocnějších, nejdravějších

a nejzločinnějších lobby na světě“.

„A toto lobby východní Evropu vnímá a bere pouze jako svoji kolonii,

jako potenciální bojiště potenciální války s Ruskem, kterou už

HODNĚ dlouho plánují,“ píše na webu autor pod pseudonymem

Mischel Juliet.

Jadernou válkou děsí návštěvníky i web Protiproud, který provozuje

Petr Hájek. Tohoto bývalého mluvčího prezidenta Václava Klause

označilo Centrum proti hybridním hrozbám pod Ministerstvem

vnitra za hlásnou troubu Kremlu. Odkázalo na text, který Hájek

přebral od fondu napojeného přímo na ruskou zpravodajskou službu

SVR.

„Američtí jestřábi tlačí svět do 3. světové války: Dalších 100 miliard

Kyjevu? Hlavní média už připravují Američany: Jaderný útok na

USA? Netřeba se bát! Stačí sejít do sklepa a schovat hlavu! Z blázince

rovnou do vlády či do médií…“ praví titulek na Protiproudu, který

zabírá téměř celou úvodní stránku.

Zároveň v dalším komentáři zveřejněném na Protiproudu autor

Zdeněk Jemelík zdůrazňuje, že Babiš půjde vládě „po krku“, Pavel

s ní bude naopak spolupracovat.

Další server skrytapravda.cz se pak snaží znevěrohodnit přímo

samotné prezidentské volby. Stránky tvrdí, že kontrolu nad

hlasováním převzala americká ambasáda v čele s firmou Hewlett-



7/8

Packard. „Dotáhli soudruha Terazkyho, pardon Pavla někde na

107 %, někde na 101 %,“ uvádí autor podepsaný jako Petr Pokorný.

Člověk vystupující pod tímto jménem dlouhodobě straní Rusku. Už

v únoru, ještě předtím, než Rusové vtrhli na Ukrajinu, zveřejňoval

fotografie spálených lidských těl a tvrdil, že jsou to ruské oběti

genocidy na Ukrajině. Tak ostatně zdůvodnil válku i ruských

prezident Vladimir Putin: podle něj dochází na Ukrajině ke

„genocidě“ Rusů.

Podporu má Andrej Babiš i v řetězových e-mailech

z řetězových e-mailů, které v posledních dnech zachytili Čeští

elfové, je zřejmá podpora prezidentskému kandidátovi Andreji

Babišovi.

šíří se například e-mail, kde se neznámý pisatel Babiše, na

Slovensku vedeného jako agenta StB, zastává, že to nemohl

dělat, protože byl pracovně v Maroku. A přidává seznam

údajných agentů StB složený ze jmen veřejně známých

osobností, z nichž někteří se soudně očistili a některé naopak StB

sledovala.

v řetězových e-mailech, které cílí především na seniory, se dále

objevuje několik přepisů či videí s projevy Andreje Babiše

například s názvem Naše země chudne, ve kterém kritizuje vládu

Petra Fialy.

v e-mailech se objevují i texty či videa různých postav

dezinformační scény, které vyjadřují Babišovi podporu, i když

často říkají, že volí „menší zlo“.

ani jeden ze zachycených mailů nepodporuje prezidentského

kandidáta Petra Pavla. Naopak na něj e-maily útočí. Už od

podzimu šíří o generálu Pavlovi různé lži a polopravdy. Pisatelé,

většinou anonymní, se jej snaží vykreslit jako vládního kandidáta

a někoho, kdo chce Česko zavléct do války.



8/8

o řetězových e-mailech se poprvé začalo mluvit v souvislosti

s druhou prezidentskou volbou v roce 2018. Ukázalo se, že tehdy

seniorům do e-mailových schránek chodily texty útočící na

protikandidáty Miloše Zemana, především pak na Jiřího

Drahoše. Od té doby hrají řetězové e-maily důležitou roli při

každých volbách.

Aktualizace: Probační a mediální služba po zveřejnění článku uvedla,

že Eugen Freimann, provozovatel jednoho z dezinformačních webů

Infokurýr, u ní skončil. „K datu vydání článku není zaměstnancem,“

řekl bez dalších podrobností mluvčí Martin Bačkovský.








