
15.06.22 13:46 Tagesschau v režimu lhaní – Jak bylo nově interpretováno ostřelování Doněcka – INFOKURÝR

www.infokuryr.cz/n/2022/06/15/tagesschau-v-rezimu-lhani-jak-bylo-nove-interpretovano-ostrelovani-donecka/ 1/4

Tagesschau v pondělí informoval o dělostřelecké a raketové palbě na Doněck. Tři lidé byli
zabiti a nejméně čtyři zraněni na trhu Maiski. Proti jejich lepší znalosti bylo řečeno, že
ostřelování provedlo Rusko. Dá se zde ještě hovořit o nedopatření nebo redakce záměrně
lhala?

Diváci v Německu jsou na některé fake news a manipulace zvyklí, ale většinou funguje propaganda
mainstreamových médií rafinovaněji a obratněji než v pondělí tohoto týdne. Poplatkově financovaná
ARD Tagesschau ve skutečnosti tvrdila, že Rusko odpálilo rakety a těžké dělostřelectvo na
„východoukrajinské město“ Doněck. Tentýž Doněck, který Tagesschau jinak nazývá „pevností
separatistů“. Stalo se tak i přesto, že stejné zpravodajství pravdivě informovalo o ukrajinském
ostřelování o několik hodin dříve. Technická chyba nebo úmyslné lhaní v hlavním vysílacím čase –
co se dělo?

O pondělním dění v Doněcku už víme trochu víc: místní novináři mluví o nejhorším dni od roku 2014.
Stejně jako tehdy nebylo ostřelování namířeno jen do čtvrtí na okraji města, které se staly terčem
dělostřelectva střílet téměř každý den v průběhu let, ale také v centru města Doněck, jako v útoku
Tochka-U v březnu .

Ukrajinské dělostřelectvo vypálilo během dne na hlavní město republiky více než 120 raket Grad a
Uragan a 100 až 150 155mm dělostřeleckých granátů ze zásob NATO.

Další motivací pro falšování zpráv mohl být fakt, že mrtví toho dne padli za oběť nejen projektilům z
raketometů Grad a Uragan, ale také střelám z dělostřelectva NATO ráže 155 milimetrů. Toto je
jednoznačně kalibr NATO, který ukrajinské ozbrojené síly vůbec používají od doby, kdy byly dodávky
uskutečněny teprve nedávno. Takže toto ostřelování Doněcka ukázalo, k čemu se tyto dodávky
zbraní používají: k terorizaci civilního obyvatelstva Donbasu. Za což kancléř Scholz právě přislíbil
další německé dodávky zbraní a střeliva

Tagesschau v režimu lhaní – Jak bylo nově
interpretováno ostřelování Doněcka
 15. 6. 2022   kuryr 

https://de.rt.com/international/133824-viele-tote-und-verletzte-nach/
http://www.infokuryr.cz/n/author/kuryr/


15.06.22 13:46 Tagesschau v režimu lhaní – Jak bylo nově interpretováno ostřelování Doněcka – INFOKURÝR

www.infokuryr.cz/n/2022/06/15/tagesschau-v-rezimu-lhani-jak-bylo-nove-interpretovano-ostrelovani-donecka/ 2/4

Poškozeny byly desítky domů a budov, první útok směřoval na obchod s potravinami, školy,
nemocnici včetně porodnice, obytné budovy následovaly přes den až do pozdních večerních
hodin. Pět civilistů bylo zabito a 39 dalších zraněno. Mezi mrtvými byl 11letý chlapec, fotografie jeho
těla vedle těla jeho mladé matky obletěla sociální sítě. Mělo by to být vidět, aby tisíce civilních obětí
Donbasu také získaly tvář a trochu empatie ze strany západního mediálního konzumenta. 

Pro jednou Tagesschau informoval o utrpení na této straně konfliktu. Ale jak! 

V krátkém videu v pořadu v 16:00, které ukazuje hasicí a úklidové práce po ranním ostřelování
obchodu s potravinami, je téměř deset sekund textu mluvčího, který zvenčí vysvětluje:

” Toto je tržiště ve východoukrajinském městě Doněck, nebo to, co z něj zbylo. Při ruském útoku byli
údajně zabiti tři lidé .”

V hlavním programu večera ve 20 hodin je text mírně odlišný: 

“Civilní cíle, opakovaně pod palbou ruské armády. Tohle je trh ve východoukrajinském městě
Doněck, nebo to, co z něj zbylo.”

Rozdíl je pouze z pohledu drobných právníků a z pohledu právního oddělení NDR. Samozřejmě i
text v pořadu ve 20:00 je koncipován tak, aby divák vnímal bombardování jako ruské, i když už tam
není výslovná zmínka o „ruském útoku“. Právě proto, že první věta přesně to podmiňuje. 

Hlavní vydání ARD Tagesschau ve 20 hodin, kdysi ztělesnění seriózní žurnalistiky, si dodnes každý
den naladí až 16 milionů diváků. Jedním z důvodů je, že každé z jejich vydání je také vysíláno na
televizních kanálech třetích stran (kromě  MDR ),  Phoenix ,  3sat , Deutsche Welle TV ( DW-
TV ), tagesschau24 a  ARD alpha  .

Ukrajinské ozbrojené síly jsou navíc podle diváků Tagesschau stále „bezmocnější proti masivním
útokům lépe vyzbrojené ruské armády“. I to je součástí záměrné manipulace, aby masivní ukrajinské
bombardování ruského Doněcka vypadalo jako ruský čin. Klidně se může stát, že ukrajinská armáda
bude poražena. Ospravedlňuje to ostřelování Doněcka a zabíjení jeho civilistů? V ukrajinském
chápání i na vlastní občany. 

V obou případech pak následuje hladký přechod k ukrajinskému prezidentovi Zelenskému, který
může svým posluchačům prostřednictvím dnes již známého videoodkazu opět sdělit, jak hodnotí
aktuální dění na Ukrajině. Zelenskyj svým obvyklým zvučným hlasem směle a „naléhavě“ požádat
členy nevládní organizace American Jewish Committee, kteří naslouchali v USA, „o pomoc“:

“Žádám vás, abyste zdvojnásobili své úsilí zastavit ruskou nenávist, nenávist k lidskosti. Nenávist je
hnací silou, s níž Rusko pokračuje ve válce proti Ukrajině a proti svobodě v Evropě a ve světě.”

Ukrajinský válečný zločin je reinterpretován jako argument pro ukrajinského prezidenta. 

Mohla to být chyba, technická chyba? Ne, rozhodně ne. Málokdy jsou důkazy tak jasné jako v této
Tagesschauově zprávě. Překrucuje fakta, a je falešná. 

Za prvé, samotný Tagesschau dříve toho dne hlásil něco jiného, ​​takže věděl, že existuje alespoň
jedna další zpráva o autorství válečného zločinu. Toto je zpráva v živém tickeru v brzkém odpoledni
na webu, který byl jistě v omezené míře navštěvován, ve vysvětlujícím textu k události:

“Nejméně tři lidé byli zabiti a čtyři další zraněni při ukrajinském (sic!) dělostřeleckém útoku na tržnici
v Doněcké oblasti držené proruštími separatisty, uvádí zpráva místní tiskové agentury.”

Snímek obrazovky – Tagesschau news ticker, 13. června 2022.



15.06.22 13:46 Tagesschau v režimu lhaní – Jak bylo nově interpretováno ostřelování Doněcka – INFOKURÝR

www.infokuryr.cz/n/2022/06/15/tagesschau-v-rezimu-lhani-jak-bylo-nove-interpretovano-ostrelovani-donecka/ 3/4

Zadruhé, všechny zpravodajské agentury, které se toho dne četly v redakcích Tagesschau, správně
hovořily o ukrajinském útoku, některé to uvedly do souvislosti se slovem „podezřelý“, ale žádná
nenaznačovala ruský válečný zločin tak jasně jako Tagesschau. 

Zde je jako příklad srovnání zprávy agentury Reuters a toho, co o incidentu udělal Tagesschau:  

Za třetí, je tu změna textu mezi 16. a 20. hodinou zpravodajství. Na „omyl“ musel někdo upozornit
redakci v Hamburku. Ale místo toho, aby se omluvili a alespoň mluvili o „pravděpodobně
ukrajinském“ nebo „podle separatistů ukrajinském“ ostřelování, nechali to na odeslání falešné
zprávy. Formulace ve 20:00 není o nic pravdivější než ta v 16:00. Je prostě mazanější,
manipulativnější. Kdo se takto chová, vědomě lže. Chce se mu lhát. 

A na závěr: Opravdu někdo věří, že je v ARD byť jen jeden stážista, který ani po osmi letech stále
neví, kde Doněck je a kdo ho ovládá? 

Deset vteřin s obrázky ukrajinského válečného zločinu v Doněcku v kombinaci s manipulativní
sugescí denního zpravodajství sloužilo k „zahřátí“ k navození té správné atmosféry pro další
vystoupení hrdinného Zelenského. Protože odpovídající nahrávky z oblasti ovládané Kyjevem nebyly
k dispozici, byla druhá strana použita bez omezení. Stejně jako to už udělal italský list La Stampa ,
když prodal záběry z Doněcku po březnovém útoku raketou Točka jako následky ruského
ostřelování. 

Sloužily k PR (PR je označení pro propagandu vlastní strany) pro další dodávky zbraní na
Ukrajinu. Dodávky zbraní, které povedou k dalšímu ostřelování měst Donbasu, většímu utrpení a
většímu počtu úmrtí. 

Tento druh „žurnalistiky“, který ve skutečnosti není ničím jiným než aktivismem, nese velký díl
odpovědnosti a viny za to, že Rusko po osmi letech čekání a diplomatického úsilí nevidělo jiný
způsob, jak ochránit lidský život na Donbasu. a její vlastní bezpečnostní zájmy jako vojenská
intervence. Osm let tito „novináři“ v Hamburku, Kolíně nad Rýnem, Berlíně a Mnichově ignorovali
téměř každodenní ostřelování velkých i malých měst na Donbasu, oběti mezi civilisty a dětmi. Osm
let zatajovali německému obyvatelstvu polovinu pravdy. A pokud někdy informovali o zločinech
ukrajinského režimu, byli bagatelizováni a uvedeni na pravou míru s velkým porozuměním.“

Osm let svalovali vinu na Rusko a ani jednou se nezeptali, proč Ukrajina neplní své závazky
vyplývající z minských smluv. Kdy se druhá strana dostala ke slovu ve velkých německých médiích,
kdy dokázala prezentovat svou stranu pravdy? Pouze jednou v roce 2015 monitor krátce upozornil
na problémy při vyšetřování vražd na Majdanu. Nikdy nebylo pokračování, pokračování. Už žádné
novinářské ambice ve WDR? Nebo se už v Německu nesmí hlásit, co se nesmí? Ani o nevyřešených
vraždách na Majdanu, ani o nepotrestaném pogromu v Oděse, ani o nepotrestaných vrazích
spisovatele a novináře Olesje Buziny. Ne o válce režimu proti vlastním občanům na Donbasu, ne o
nacistické ideologii, která se šíří v diskriminačních zákonech a názvech ulic, v intelektuální vzdušné
suverenitě nacistických ideologů. 

Stejně jako malé děti, které si zacpávají obě uši a hlasitě trylkují „nic neslyším“, když chtějí jejich
rodiče nepříjemně jim něco oznámit, německý mainstream se osm let díval také jiným směrem,
ignoruje to, popírá to. Místo dětinského „Nic neslyším, la, la, la, la“ se pro vše, co se nehodilo do
světového názoru, používala věta „Ruská propaganda, la, la, la, la“. Problém: jakkoli popíráte to, co
je nepříjemné, nezmizí to. V určité chvíli někdo zaklepe na dveře. 

A nyní, když západní budova lží, příběh o demokratické a evropské Ukrajině, krátce trumfuje
mediální vnímání Západu, ale hrozí, že se kdykoli rozdrtí tváří v tvář realitě a hrozí zhroucení,
„novináři“ nemají v rukou nic jiného, ​​než přepsat fakta, aby vytvořili svou vlastní realitu. 

Věděli jsme, že žurnalistika může zabíjet dávno před tragédií ve Rwandě, genocidou živenou
„novináři“ z Radio des Milles Collines . Jednostranná, stranická, aktivistická, prolhaná žurnalistika –
je nebezpečná. Nejenže vzbuzuje emoce: brání dobrým řešením vyprávěním falešných příběhů. 

Německo má problém: manipulativní žurnalistiku!

od Dagmar Henn a Antona Gentzena

Foto: Snímek obrazovky – vydání ARD Tagesschau, 13. června 2022



15.06.22 13:46 Tagesschau v režimu lhaní – Jak bylo nově interpretováno ostřelování Doněcka – INFOKURÝR

www.infokuryr.cz/n/2022/06/15/tagesschau-v-rezimu-lhani-jak-bylo-nove-interpretovano-ostrelovani-donecka/ 4/4


